test

Khamis, 5 Jun 2008

Kefobiaan CheDet Terhadap Pengapungan Matawang Ringgit

Che Det telah membuat satu catatan blog berkenaan harga minyak turun menceritakan bahawa kenaikan harga minyak dalam Dollar sepatutnya dikurangkan sebanyak 20 peratus dalam Ringgit Malaysia.

Dipendekkan cerita, kalau harga minyak sebenar ialah RM 2.70, nilai ringgit naik 20%, maka harga minyak itu hanya RM 2.16

Che Det dan saya menggunakan teori yang sama iaitu naikkan ringgit supaya harga minya sebenar dalam ringgit itu turun. Maka tak perlu fikir "subsidi" sangat kalau perbezaan harga minyak runcit dengan sebenar hampir tiada beza.

Sekiranya Ringgit meningkat sebanyak 30%, harga minyak RM 2.70 ialah RM 1.89. Maksudnya harga minyak boleh turun.

Akan tetapi bukan dengan cara murahan Anwar Ibrahim untuk "tambah subsidi guna duit PETRONAS". Akan tetapi dengan mengukuhkan ringgit.

Saya sudah berkali-kali menulis tentang meningkatkan nilai ringgit supaya masalah ini dapat diselesaikan atau dikurangkan. Dan pernah juga saya menyuarakan perkara sebegini kepada Bekas Menteri KPDN suatu ketika dahulu.

Kembali kepada catatan Che Det yang mahukan ringgit dinaikkan untuk mengurangkan harga minyak dalam Ringgit.

Dia mempersoalkan seolah-olah kerajaan telah mengapungkan Matawang Ringgit, dan menyebabkan ianya tidak stabil. Setahu Saya Ringgit belum diapungkan sepenuhnya lagi. (Mungkin saya salah)

Dia juga mengaku supaya "menasihat" seorang menteri supaya ringgit tidak diapungkan

Ini bukanlah kecerdikan selepas sesuatu itu terjadi. Saya telah beritahu seorang Menteri Kerajaan supaya Ringgit tidak diapungkan tiga tahun lalu. Memanglah saya bukan pakar dan saya hanya tahu serba sedikit tentang rejim kewangan antarabangsa.

Makin pening nampaknya, Adakah Ringgit telah diapungkan atau tidak?
Mengapa Che Det begitu fobia dengan pengapungan Ringgit hanya kerana krisis 1998.

Che Det begitu menyalahkan Kerajaan kerana mengikut telunjuk IMF, sedangkan rasanya Ringgit belum diapungkan.

Jadi apa langkah nak dinaikkan nilai Ringgit supaya Rakyat tidak pening akibat perbezaan ketara nilai petrol dalam ringgit dengan kuasa beli yang kita ada?

Jadi Jika Che Det mengaku mempengaruhi menteri supaya tidak apungkan ringgit, Jadi Che Det juga terlibat dalam menyebabkan nilai ringgit kita masih rendah.

Dipendekkan cerita, rakyat tak peduli apa punca kenaikan harga minyak, rakyat tak berapa peduli kalau minyak mahal dalam keadaan semua orang mampu.

Ini soal kemampuan bukan berapa harga minyak itu.

Jadi kalau minyak mahal, ada 2 cara.

Turunkan harga minyak
(akan ada kebocoran subsidi dibawa kenegara asing)
ATAU

membuatkan rakyat menjadi mampu dengan adakan subsidi makanan
(akan ada sedikit inflasi, tetapi golongan miskin tak berkenderaan lebih terbela)




0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit