test

Khamis, 5 Jun 2008

Hanya 13.8 bilion sahaja untuk kupon Subsidi Makanan setiap Rakyat Malaysia

Saya tak salahkan kerajaan bila naikkan minyak sehingga RM 2.70 kerana ia adalah sebahagian daripada idea saya juga, Memang saya jangkakan ianya akan terus mendadak sehingga lebih kurang RM 3.

Akan tetapi saya agak kecewa kerana ianya hanya RM 625 diberikan untuk menjimatan yang begitu besar.

Negara juga berjimat apabila punca penyeludupan dihapuskan.
Negara juga berjimat apabila pelancong asing tidak lagi mendapat subsidi.
Negara juga berjimat apabila pengguna akan berjimat.
negara juga berjimat apabila kenderaan cc besar tidak mendapat subsidi

Ada banyak sebab yang menunjukkan bukan setakat jimat 4 bilion, saya pasti ia lebih dari 20 bilion.

Satu sebab yang membuatkan saya agak marah ialah saya menunggu untuk mengetahui tentang kaedah pengstrukturan subsidi, bukan pengimplementasian terus.

Terdapat 2 penyelesaian tambahan bagi pengstrukturan subsidi minyak ini.

1. Kekalkan ianya sebagai RM 625 untuk kenderaan yang berdasarkan pendaftaran JPJ, akan tetapi buat lagi 1 subsidi khas untuk makanan (Kupon Subsidi Makanan) bagi setiap kepala rakyat Malaysia (Termasuk Penduduk tetap) sebanyak RM 50 sebulan. Kalau anak ramai, dapat lebih sikit

berdasarkan penduduk 23 juta,

50*12*23000000

Kos Subsidi Makanan itu hanya RM 13,800,000,000 setahun
(13.8 bilion sahaja)

ATAU

2. Naikkan kadar subsidi RM 625 ke nilai yang lebih tinggi, sesuai dengan perjalanan 40 kilometer sehari.

Saya lebih suka yang nombor 1, kerana cara itulah yang boleh meringankan beban golongan yang benar-benar miskin dan sederhana.

Apalah sangat 13.8 bilion berbanding Penjimatan yang saya anggarkan lebih 20 bilion itu.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit