test

Rabu, 21 Mei 2008

Idea Dr Mahathir Bernas, Tapi Fikir Tak Habis

Telah dinyatakan oleh saya, bahawa tindakan Dr. Mahathir menyuruh orang keluar UMNO adalah untuk menafikan majoriti mudah Kerajaan BN sedia ada. Ianya seolah-olah satu langkah mudah untuk menafikan majoriti mudah BN tanpa membentuk kerajaan. Kalau kerajaan tidak dibentuk maka pilihanraya lagi.

Saya sendiri fikir tidak habis kerana tidak menjangkakan Dr. Mahahir akan menyuruh Ahli Parlimen yang keluar itu berunding dengan Ahli Parlimen yang masih UMNO untuk membentuk kerajaan semula tanpa Pak Lah.

7. Kerajaan baru hanya boleh didirikan jika dipersetujui oleh ahli-ahli yang keluar BN, kerana mereka memiliki cukup undi untuk menentukan BN atau Pakatan yang menjadi majoriti dalam Parlimen.

8. Jika BN ganti Dato Seri Abdullah dengan orang lain yang berani, kumpulan yang keluar dari BN boleh sokong BN semula dan BN akan kembali jadi Kerajaan.



Akan tetapi hakikatnya, ahli Parlimen UMNO sedia ada terlalu takut untuk melakukannya. Dr. Mahathir tidak memikirkan sekiranya rundingan gagal, dan diadakan pilihanraya semula. Ahli Parlimen UMNO yang keluar itu secara automatik tidak akan dicalonkan lagi untuk mewakili BN. Maka tamatlah riwayat ahli Parlimen UMNO itu.

Idea bernas tapi fikir tak habis.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit