test

Sabtu, 11 Ogos 2007

Bluejacking Berasal daripada Malaysia?

Tahukah anda 'bluejacking' dijumpai di Malaysia?

Bluejacking, suatu proses dimana menghantar mesej melalui bluetooth, ke telefon bimbit yang automatik terima mesej bluetooth. Sebenarnya ia adalah pepijat (bug) yang ada pada telefon Nokia.

Sejarah bluejacking

Di Forum esato.com, bluejacking telah dijumpai oleh seorang pengguna yang mempunyai gelaran 'ajack', atau nama sebenar Adrian Chiang. Di dalam sebuah Bank tempatan, dia telah menghantar mesej daripada telefon Ericsson R520 nya ke telefon Nokia lain, tanpa penerima itu dimaklumkan untuk terima atau tidak.


http://www.esato.com/board/viewtopic.php?topic=15976

dari situ bermulalah bluejacking


Ketika itu, amatlah mudah untuk bluejacking, kerana telefon terus automatik terima.
Zaman sekarang, mungkin susah sedikit kerana telefon kini akan bertanyakan samada hendak terima atau tidak.

Saya tahu, ramai pengguna telefon di Malaysia tidak menghidupkan bluetooth pada telefonnya kerana "takut virus". Itu cerita lain, tetapi masih berkait dengan peristiwa penemuan pepijat bluejacking itu. Anda tak perlu takut untuk hidupkan bluetooth kalau telefon anda bukan symbian.

berdasar pada sejarah blog ini, saya telah menjumpai teknik untuk menghantar pesanan menggunakan bluetooth, pada 24 april 2007, iaitu hanya selepas tak sampai sebulan saya mengenali bluetooth. Rupanya, itulah teknik yang digunakan oleh Adrian Chiang (ajax) pada 2002 dahulu.

Apa nak buat, dulu saya ingatkan infra-merah adalah cukup untuk segalanya.

Terdapat juga laman web yang mengatakan bluejacking dijumpai oleh orang Singapura, berdasarkan Adrian Chiang pernah memasuki SLUG.

p/s: sekiranya saya yang jumpa teknik itu, bluejacking mungkin beristilahkan 'bluesebol'

Rujukan lain:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bluejacking

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit