test

Khamis, 14 Ogos 2014

Apa itu RTFM : berkaitan Tan Sri Khalid Ibrahim , Syura PAS

Ramai yang tanya, apa itu budaya RTFM, maka saya terangkanlah sedikit.

Budaya RTFM ini biasa wujud dalam dunia IT, Berlaku biasanya bila ada orang tanya soalan, tukang jawap akan suruh baca sahaja.

"Macam mana nak buat sekian2?"

"rtfm"

Disuruhnya orang itu baca tanpa menjawap sedikit.
Adalah tidak diketahui samada yang suruh baca itu, tahu untuk menjawap, atau memang tidak tahu, tetapi pura2 tahu dengan suruh orang baca.

Budaya sebegini tidak berapa cantik, sebab tidak memupuk budaya ilmu.


Kita ambil contoh lain, bayangkan seseorang tanya tentang perlembagaan persekutuan daripada seorang peguam. Kemudian peguam itu terus suruh dia baca perlembagaan persekutuan.

Mana orang biasa boleh faham bahasa perundangan? Mereka memerlukan penafsiran.  Atau mungkin wujud grey area, sebagai contoh fasal 11 konflik dengan fasal 30.

Maka peguam yang suruh baca itu telah melakukan budaya RTFM.


Ambil contoh lain, seseorang bertanyakan soalan berikut.

Keputusan Majlis Syura dibuat sebelum Khalid Ibrahim dipecat PKR.
Adakah keputusan itu itu masih valid lagi atau ada yang baru?

 Maka dijawapnya

Baca buku perlembagaan perlembagaan tentng kuasa majlis syura dan jawatan kuasa pusat.

 Soalan menunjukkan ada berlakunya perubahan keadaan dimana, keadaan adalah tidak sama.

  • Kedaaan di mana TSKI masih lagi Ahli PKR.
  • Keadaan di mana TSKI sudah dipecat sebagai Ahli PKR
  • Keadaan di mana TSKI telah memecat Exco.

Jika mesyuarat berlaku pada keadaan berbeza, mungkin keputusan juga berbeza.
Jadi soalan saya adalah "Adakah keputusan itu itu masih valid lagi atau ada yang baru?"

Saya pun tak faham bagaimana boleh disuruh RTFM sahaja buku perlembagaan, sedangkan perlembagaan tidak menulis tentang apa yang perlu dilakukan jika ada grey area.


Fasal 6 : perkara 3 Kewajipan-kewajipan ahli:

a) Menunaikan yuran dan lain-lain menurut keputusan parti dari masa ke semasa.

Keadaan berubah terlalu cepat, sehingga kita kena kejar supaya sync dengan keputusan pimpinan.
Maka saya tanyalah "ada yang baru"? supaya kita boleh sync semula.

Kalau kita lihat sejarah lama, pakaian menyerupai penjajah adalah diharamkan oleh ulama silam, tetapi keadaan berubah. Kita semua sudah perkaian barat, keadaan berubah, ianya sudah tidak valid.

Tapi kalau kita nak pakai baju tanpa kolar penjajah atas sebab silam dan sebab pemilihan sendiri, tiada salahnya.

Begitu juga apabila wang kertas mula2 diperkenalkan, ianya tidak diterima sebagai pembayaran zakat sebab, tetapi zaman berubah, kertas pula diterima, emas pula tak diterima.










0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit