test

Ahad, 3 Januari 2010

Cukai Terhadap Kenderaan Hibrid Perlu Dihapuskan?

Sekiranya cukai terhadap kenreta hibrid dihapuskan, sekilas pandang nampak macam negara akan rugi, kerana tak kutip cukai.

Akan tetapi, penjimatan minyak yang ada pada kenderaan sebegitu, akan menyebabkan negara boleh mengeksport lebih minyak tatkala pengeluaran kekal pada jumlah 700 ribu tong setahun.

Pengeluaran 700 ribu tong setahun, penggunaan 400 ribu tong.
Maka eksport hanya 300 ribu tong.

Kalau penggunaan dikurangkan kepada 350 ribu tong?


Apa pendapat anda.

5 comments:

  1. En Sebol,

    Nak tanya sikit. Kalau saya transferkan domain blogspot saya ke nuraflah.net (ikut format yang disediakan oleh blogspot),

    adakah semua link atau posting saya sebelum ini akan terjejas dan bolehkah saya terus update blog guna blogspot je lepas tu?

    BalasPadam
  2. maybe tak semudah tu calculation dia. kalau betul eloklah tu. tp hibrid car mahal jgk even selepas tax ditolak

    BalasPadam
  3. Sekarang ni harga Honda civic Hybrid dah sama dengan konvensyenal.

    maksudnya kalau dikurangkan lagi, honda civic hybrid lebih murah drpd conventional.

    BalasPadam
  4. ohh, camtu ker. x mampu jgk. tggu proton or perodua kuarkan hibrid maybe br aku beli. ada org penah ckp hibrid ni pakai bateri dan bateri tu kalau dah xleh pakai adalah susah nk dispose dan mencemar alam sekitar

    BalasPadam

Google+ Hasbullah Pit