test

Rabu, 16 Disember 2009

Seminar RM 5, RM 10

Macam macam seminar saya pernah datang.
Ada yang percuma.
Ada yang kena bayar.

Ada yang kena bayar termasuk penginapan dan makan minum.

Ada yang tak kena bayar, kemudian dapat makan.
Sebagai contoh, Seminar Umar Vadillo di UPM.
Bukan calang-calang orang.

Pernah juga saya pergi "Talk" oleh John Gage (Sun Microsystem),
percuma & dapat makan percuma juga.


Pada seminar Dinar Emas di UiTM Segamat, sudahlah percuma, dapat makan bersama penceramah, Dr Halim.

Masa itu, pelajar biasa tak dapat makan.

Ada pula seminar yang percuma, tetapi tak dapat makan.

Ada seribu satu jenis.

Pernah juga ada seminar, nak bentang pun kena bayar.

Biasanya dunia akademik sebegini.

Kalau tak salah dulu, saya bayar RM 150 untuk bentang pada Seminar "Sumber Terbuka di Sekolah" anjuran UPSI.

Akan tetapi kalau dalam PAS, kebiasaannya seminar, yurannya RM 5 atau RM 10.

Kadar lebih kurang piawai.

Adakalanya, MTD atau cawangan taja ahli untuk pergi ke seminar.
Ada kalanya tidak.

Kebiasaannya seminar PAS ada makan.
Apalah sangat RM 5 atau RM 10, kalau dapat makan.

Kebiasaan PAS juga, penbentang atau penceramah luar akan dapat duit sedikit, untuk tampung perjalanan.

Jadi pada seminar Blogger di Bangi dahulu, saya bayar RM 5 ketika daftar.
Saya dengar & saya bentang. Selepas tamat, saya dapat satu sampul putih. Dapat tapau nasi sekali, kerana banyak nasi lebih kerana ramai tak hadir. Tiba sahaja di rumah, buka sampul ada RM 50.

Sudah untung.

Jadi, apa ribut-ribut persoalkan Yuran RM 10 konvensyen PAS?


Allah akan limpahkan ilmu percuma dan makanan percuma.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit