test

Rabu, 16 September 2009

F1 Adalah Gelanggang Silat Bagi Pemasaran Bukannya Nasionalisme

Hari ini sibuk dikatakan wujud Pasukan F1 "1Malaysia" yang kononnya akan menyertai F1 pada musim akan datang.

F1 itu unik, dimana wujudnya perlumbaan sejak berpuluh tahun yang lalu, atas sifat persaingan antara pengeluar enjin, pelumba, pasukan, jurutera dan penaja.

Penaja juga turut berlumba dalam F1 diatas kehendak penaja.

Apabila pengeluar sesuatu produk, yang bersaing dengan produk atau jenama lain, Akan merasa terpaksa apabila pesaingnya beriklan di dalam F1.

PETRONAS bersaing dengan Esso Mobil dan Shell.
Syarikat komputer juga ada bersaing dalam pengiklanan di dalam F1.
Compaq menaja BMW Williams, HP menaja Jaguar.
Apabila HP membeli Compaq, HP memberhentikan kontrak dengan Jaguar dan fokus kepada BMW Williams.
Apabila bercerainya William dengan BMW, dan BMW berkahwin dengan Sauber, PETRONAS dapat menaja diruang yang selama ini dikuasi Castrol.
Castrol pernah mengeluarkan castrol Formula RS, tatkala zaman Montoya dan Ralf Schumacher meletup.
"RS" adalah singkatan bagi Ralf Schumacher.
Tetapi dalam dunia sebenar pasaran runcit pelincir sintetik, Mobil1 masih nombor 1.

Dalam persaingan komputer pula, wujunnya AMD yang pernah menaja Ferrari, dan Intel Menaja BMw Sauber.
Dell juga menaja BMW sauber, manakala Lenovo di Williams.

Mereka bukan suka-suka.

Jam tangan Oris menaja Williams dan Tag Hueur menaja McLaren.
Ingat Iklan Tiger Wood pukul bola golf, Hamilton kejar guna kereta?

Malaysia perlu belajar bahawa Nasionalisme tidak membawa apa-apa erti dalam F1.
Alex Yoong, sepupu kepada blogawan Jed Yoong, ialah pelumba yang bermian dengan nasionalisme.
Masuk F1 kerana dapat memanggil penaja daripada Malaysia.

"Magnum" bersaing dengan apa dalam dunia ini, pesaingnya juga di Malaysia?
"GO KL" bukan jenama yang dipasarkan ke seluruh dunia.
Kerja promosi perlancongan adalah tugas Kementerian Perlancongan dan bukanya Kementerian Belia dan Sukan.
Kalau Kementerian Perlancongan nak promosi Malaysia, Minardi bukan platform yang baik.

Kalau pada musim ini, mungkin Brawn GP sesuai.

Syarikat pengeluar kereta adalah lebih baik tidak menyertai F1 kalau sering kalah.
Jaguar pernah cabut dan Honda pun begitu. Kalau masih yakin, teruskan.

Sekiranya pasukan itu baik, maka akan ada pembelinya.
Siapa sangka Honda yang dibeli menjadi Brawn GP mengungguli musim ini.

Kalau tak salah saya, Jaguar dibeli oleh RedBull dan ianya 'menjadi', mengalahkan pasukan yang membekalkan enjin kepadanya. Begitu juga BrawnGP yang menggunakan enjin Mercedes, mengalahkan McLaren mercedes,

Hari ini juga diberitakan bahawa BMW Sauber dijual kepada Syarikat pelaburan Swiss, Qadbak Investments company. dan memohon menjadi pasukan ke 14 musim depan.

FIA hanya mahukan 14 pasukan.

Melihat akan berita tentang pasukan F1 1Malaysia, ianya adalah menjurus kepada Nasionalisme.
Nasionalisme tidak memerlukan F1 sebagai gelanggang silat, tetapi sebaliknya A1GP yang lebih sesuai.

Banyak negara ada pasukan nasionalnya sendiri.

3 comments:

  1. salam ramadan,

    mungkin nasionalisma nya apabila menang tempat ketiga teratas. diberi peluang cakap bahasa sendiri sekejap. jadi pastikan driver f1 kita fasih cakap melayu.

    BalasPadam
  2. Hahaha... duit mana diorang nak rompak kali nih.... PKFZ dah solosai dah...

    BalasPadam
  3. semuanya pasal bisnis monopoli.. eerrrmmm... guna jer nama 1 Malaysia.. aaddeehhh..

    mekasih bro dengan artikel nie..

    BalasPadam

Google+ Hasbullah Pit