test

Isnin, 31 Ogos 2009

Mahfuz Mengamalkan Politik Nabi Yusuf

YB Mahfuz menulis di blognya 

Selamatkan beras negara, tarik AP Bernas

Sebahagian daripada petikan menarik:

Sedangkan penyimpanan stok kecemasan penting bagi menjamin bekalan beras negara mencukupi untuk satu satu tempoh tertentu apabila dilanda masalah kekurangan beras dunia.

"Saya cabar beberapa kali di parlimen, mintak menteri berkaitan dedahkan berapa buah gudang yang menyimpan stok kecemasan. Saya mintak dia dedahkan di mana, tapi tak berani tunjuk sebab memang satu pun tidak ada gudang simpan stok kecemasan. Jadi bagaimana kita nak kata Bernas boleh jamin masa depan keselamatan makanan negara?,"

Sebelum ini Bernas dibidas kerana tindakan mereka yang hanya menyimpan stok simpanan berasnya selama sebulan berbanding tempoh lebih lama yang di amal negara lain. Tindakan Bernas itu telah mengakibatkan bekalan beras negara berkurangan dam mendedahkan negara kepada putus bekalan beras jika berlaku sebarang kecemasan. 

 Berkaitan juga dengan catatan berkenaan Stok Penimbal Beras

Setiap rumah 50 Kg.

2 comments:

  1. Sy ingat zaman Lembaga Padi dan Beras Negara (LPN) dulu, stok mesti ada untuk sekurang2nya 3 bulan. Pemimpin Kerajaan sekarang ini dah semakin tidak peduli berkenaan rakyat dan negara! MAKANAN SEBAGAI KESELAMATAN NEGARA?

    BalasPadam
  2. "keselamatan makanan negara" = "National Food Security"

    BalasPadam

Google+ Hasbullah Pit