test

Khamis, 9 Julai 2009

Liberisasi Ekonomi: Rumah Khir Toyo?

Apabila bercakap tentang Liberisasi ekonomi, ramai yang terfikir tentang masalah 30% ekuiti bumiputera.

Sebenarnya masalah utama liberisasi ekonomi ialah pembukaan ruang yang terlalu luas bagi pelabur asing, sehingga boleh menguasai syarikat tempatan dan kepentingan tempatan.

Itu masalah utama.

Tidak kiralah berapa harga sebenar rumah itu, akan tetapi kalau 3 juta dipinjam dari Bank Asing, selalu pinjaman belum dilunaskan, rumah itu adalah boleh dianggap milik bank asing.

1 comments:

  1. Saya tak rasa masalah utama liberelasi,adalah orang asing dapat menjajah Malaysia.Dah tentu kerajaan masih meletakkan capital control dan di Malaysia nih ada undang-undangnya tersendiri.Lagipun kalau banyak syarikat asing nih nak invest,sebenarnya mereka akan membantu ekonomi Malaysia naik dengan cepat macam pisang goreng panas.Cube kite pkir macammana Citibank nak jajah Malaysia sedangkan semua regulation perbankan di buat BNM dan semua bank kene patuh pada BNM ?

    Yang jadi isu sekarang ni,kalau ekonomi mantap memang diorang datang,kalau ekonomi lingkup diorang chiowla biarkan kita terumbang-ambing.Dan kita tahu Najib buat liberelasi ni supaya die femes dengan cepat,dan kalau die buat pun,orang melayu nak lari ke mana? PAS, PKR ? BN tahu pakatan rakyat yang memulakan idea ketuanan rakyat nih,Malaysian Malaysia,jadi kalau die hapuskan 30% ekuiti melayu pun,PAS tak boleh amik kesempatan.Yerlah dulu PAS cakap tak kisah pasal melayu,kisah pasal Islam sajer,takkan tibe-tibe PAS nak tukar agenda plak.

    BalasPadam

Google+ Hasbullah Pit