test

Sabtu, 2 Mei 2009

Menghormati Suara Demokratik di Penanti

Berlaku sedikit krisis soal kerusi di Penanti.

Memanglah PAS akan memberi laluan kepada PKR atas dasar perjanjian.

"(Keputusan) ini kerana PAS tertakluk kepada perjanjian yang telah dipersetujui dalam Pakatan Rakyat.

"Semua parti dalam Pakatan telah bersetuju, jika berlaku pilihanraya kecil, calon yang bertanding mestilah daripada parti yang bertanding pada pilihanraya umum sebelum itu," kata pengarah pilihanraya PAS Datuk Mustafa Ali.


Kejadian berpunca daripada usul di Mesyuarat Agung kawasan supaya PAS bertanding di kerusi itu & usul itu diluluskan, bagi saya ianya adalah secara demokratik di dalam PAS.


Namun, mungkin ramai perwakilan yang tidak tahu menahu tentang perjanjian sebegitu, yang mengatakan bahawa calon mesti daripada parti yang sama jika berlaku pilihanraya kecil.


Namun, kalau usul itu ditolak, maka akan berlaku perkara tidak demokratik.


Bukan hanya YDP kawasan yang bertindak sendirian, tetapi ianya keputusan majoriti. YDP kawasan perlu menghormati keputusan itu. Maka bagi saya langkah untuk "menunggu arahan atasan" adalah tepat.

Namun apa yang berlaku, ialah Anwar tetap umumkan calon PKR di Penanti tanpa merujuk kepada keputusan demokratik di dalam mesyuarat itu.

Perjanjian perlu dihormati dan Suara demokratik juga perlu dihormati.

Namun terdapat percanggahan ketika menghormati 2 perkara itu , sepatutnya ada perbincangan khas dilakukan antara pimpinan atasan PAS dengan PKR.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit