test

Isnin, 30 Mac 2009

391 Juta untuk Hanya 1 Kawasan Parlimen, Adilkah?

Diberitakan bahawa sebanyak 391 juta diperuntukkan hanya pada satu kawasan parlimen.

KEPALA BATAS, 29 Mac (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi memberi jaminan bahawa projek pembangunan di kawasan Parlimen Kepala Batas tetap diteruskan walaupun beliau tidak lagi memegang jawatan itu nanti.

Abdullah yang juga anggota Parlimen Kepala Batas berkata hal yang demikian bertujuan memastikan masyarakat setempat dapat menikmati kehidupan yang selesa selain meningkatkan taraf hidup.

"Tidak semestinya bila sudah tidak menjadi Perdana Menteri kawasan itu tidak boleh dimajukan. Ada juga kawasan lain yang tidak ada Perdana Menteri boleh membangun.

"Mudah-mudahan pembangunan di kawasan ini diteruskan dan akan diteruskan, tidak semestinya saya sudah tidak menjadi Perdana Menteri, pembangunan akan terhenti," katanya dalam ucapan perasmian 28 projek pembangunan persekutuan di kawasan Parlimen Kepala Batas di Dewan Milenium di sini, Ahad.

Abdullah turut menegaskan agar memperbanyakkan projek infrastruktur untuk rakyat.

28 projek pembangunan persekutuan itu melibatkan 10 jabatan antaranya Jabatan Pelajaran Malaysia, Jabatan Kesihatan Malaysia, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Bomba dan Penyelamat dan Jabatan Belia dan Sukan.

Sebanyak 16 daripada 28 projek itu adalah projek pendidikan dan keseluruhan projek yang dirangka di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) itu menelan belanja sebanyak RM391 juta.
Menurut kiraan hisab ringkas, sekiranya RM 391 juta disalurkan kepada hanya satu kawasan parlimen, 8.2 bilion diperlukan supaya semua kawasan parlimen mendapat peruntukan yang sama.

Namun perkara sebegitu tidak berlaku.

Sudah menjadi 'Kebiasaan' politik di Malaysia untuk lebihkan kawasan sendiri apabila memegang tampuk kuasa.
Jawatan Perdana Menteri, atau Menteri Kabinet atau Ketua Menteri atau Menteri Besar adalah jawatan yang meliputi satu negara atau negeri.

'Kebiasaan' politik untuk melebihkan kawasan sendiri apabila memegang tampuk kuasa yang lebih besar, akan mengakibatkan satu budaya politik , suka melobi orang kawasan sendiri.

Maka semangat kedaerahan akan meningkat di sesuatu kawasan politik.

"Aku nak orang kawasan aku naik"


Keadaan sebegitu membuatkan UMNO melaka, seboleh-boleh mahukan Ali Rustam menang.


Saya tidak menolak politik kedaerahan secara bulat, memang patut seseorang ahli parlimen mementingkan kawasan parlimennya. Tetapi biarlah berpadan dengan kuasa yang dimiliki.

Adakah boleh Paklah memperuntukkan 391 juta sekiranya dia hanya sebagai ahli parlimen bebas?
Sudah tentu tidak.

1 comments:

  1. Salam ziarah Sdr Hasbullah.

    Tak perlu risau. Perkara sebegini tidak menjadi hal kerana, mungkin sudah dari zaman awal2 dulu memang dah macam ini. So, dah lali dan sebati dgn pemerintahan BN.

    BalasPadam

Google+ Hasbullah Pit