test

Isnin, 19 Januari 2009

Semangat adik-adik tentang krisis Gaza - versi saya pula

Rausyanfikir telah menulis tentang Semangat adik-adik tentang krisis Gaza

Seronok melihat anak muda begitu keras memboikot:





Di sini saya ingin menceritakan tentang mendekati golongan muda.
Saya telah menceritakan bahawa golongan muda mengejar 'kool'.

Tidak perlu rasanya untuk membawa golongan muda kepada perjuangan, perlu menjadi muda seperti mereka dan melakukan perkara yang mereka suka.


Ketika Demonstrasi Anti-Zionis tempoh hari di Melaka, saya telah melibatkan golongan muda tanpa perlu melakukan aksi muda mudi.

Golongan muda lebih suka kalau mereka dilibatkan dengan aktiviti penentangan. Jiwa mereka memberontak.

Bendera Israel untuk dibakar disiapkan oleh golongan muda. yang belum mengerti soal politik atau perjuangan

Salah seorang daripada mereka bertanyakan "Kenapa Tiada Hentikan Peperangan pada baju" ?


Kemudian saya jawap.

"Kita bukan nak suruh hentikan peperangan, kita nak tanah kita balik"


Golongan muda (dan tua) masih ramai yang tidak faham isu palestin.

Ramai yang menyangka itu adalah peperangan antara dua negara. TIDAK!


Bagi saya keamanan adalah bukan matlamat, matlamat adalah mendapatkan semuala tanah yang diambil secara haram.

Kemudian saya pergi berdemo sengan seorang jejaka muda, baru habis belajar.

Boleh tahan juga semangatnya, dia mempersoalkan kenapa ramai tak boikot.

Kemudian saya menceritakan padanya satu persoalan.

"Ketika Kita dijajah dahulu, adakah menjajah mahukan kita beli barang daripada dia atau mereka mahukan barangan dari kita?"

Kemudian keluarlah segala maknenek cerita boikot USD.

Dan dia faham.

Ketika berdemonstrasi pula, oleh kerana saya mempunyai lebih banyak peralatan berbanding pendemonstrator, maka saya perlu agihkan kepada pendemonstator lain.

Saya datang 2 orang, tapi bawa 1 kain rentang, 1 bendera Palestin, 2 papan boikot USD, 1 bendera Israel untuk dibakar.

Maka bendera Palestin diberikan kepada satu budak muda. Bersungguhlah dia mengibarnya.

Ada satu ketika, saya mengedar poster kepada tukang tengok dan pendemonstrator. Oleh kerana ianya banyak maka saya pilih seorang pemuda, "Dik tolong agihkan".


Maka bersungguhlah pemuda itu mengagihkan poster itu.

Sekali lagi golongan muda dilibatkan dalam menjayakan demonstrasi.

Bagi golongan muda, semangat waja, apabila dilibatkan, dia akan bersungguh-sungguh.

Kalau diberi peluang berucap di atas lori, mungkin ia akan lebih berapi daripada Sofi Wahab.

Satu langkah melibatkan golongan muda ialah melalui hubungan bapa dengan anak.




Jika dibandingkan dengan golongan tua, mereka sudah lali dengan "Alah, bukan ada kesan".

1 comments:

  1. semoga anak2 muda di Malaysia terkesan dgn isu2 di gaza,palestin..
    mereka akan berjaya sebagai pemimpin di masa hadapan jika semangat waja menentang penjajahan seperti ini berterusan..

    *bimbang dengan penjajahan budaya yang semakin ketara di negara kita..

    BalasPadam

Google+ Hasbullah Pit