test

Ahad, 7 Disember 2008

Tahniah YB Khalil Idham Lim kerana "rasmi"

Pagi tadi saya terlah melawati laman blog YB Khalil Idham Lim kerana ingin mengambil gambar baju batiknya untuk dijadikan catatan blog.

Ketika itu saya lihat, dia telah menggunakan istilah 'resmi' dalam konteks penggunaan istilah 'rasmi', saya juga mendapati beliau telah menggunakan istilah "resmi" dalam beberapa catatan lama sebelum oktober 2008.

Maksudnya dia sudah terbiasa dengan istilah 'resmi' sejak begitu lama.

Suatu hari dalam beberapa bulan lepas, apabila dia telah menggunakan perkataan "resmi" untuk "rasmi", saya telah menegurnya. Cepat juga dia memperbetulkkanya.

Hari ini penggunaan 'resmi' masih ada, namun diperbetulkan sendiri olehnya apabila menyedarinya.
Nama URL membuktikan wujudnya kesilapan akibat 'tersasul' menaip 'resmi'
http://idhamlim.blogspot.com/2008/12/cina-islam-resmi-debat-melayu.html

Saya juga mempunyai beberapa istilah salah yang telah terlalu biasa digunakan.

Saya sering menggunakan istilah "bersetongkol" sepatutnya ialah "bersekongkol" .

Ada kemungkinan saya akan terus tersasul menaip "bersetongkol", dan kemudian dibetulkan semula.

Saya hanya menjumpai kesalahan ini pada penggunaan saya hanya pada awal tahun ini.

Mungkin anda juga mempunyai istilah salah tetapi sering digunakan.

2 comments:

  1. Yang rasminya 'rasmi' ke 'resmi'? ikut dbp ke?

    yang santai nya apa?

    BalasPadam
  2. ada pemimpin yang cakap amar makruf mungkar nakir dgn penuh confident.

    BalasPadam

Google+ Hasbullah Pit