test

Jumaat, 15 Ogos 2008

Puteri PAS: Jawapan kepada Pemikir

Saya terpanggil untuk menjawap pemintaan pendapat oleh pemikir di catatan blognya (jemput kilk)

Adakah Dewan Muslimat PAS juga ada sikap begitu sehingga perlu menubuhkan Dewan Muslimat PAS Muda?

Tidak cukup dengan unit Amal Nisa'?


Macam mana saya nak jawap? Ini hal orang Perempuan.

Suatu ketika dahulu, ketika saya mula mengenali Muslimat, Muslimat yang saya kenali itu muda belia, baru sahaja menamatkan ijazahnya di Idaho. Semua kawan-kawannya yang Muslimat ramai yang muda belia.
Saya labelkan dia sebagai Muslimat[0].

Muslimat[0], telah berjaya meracuni fikiran kawan sepejabat saya untuk menyertainya. Muslimat[1].

Dunia siber ketika itu cukup kecil, rupanya, kawan siber saya yang lain adalah seorang Muslimat PAS , seorang pakar keselamatan IT tersohor, Muslimat[3].

Ketika sekembalinya Muslimat[0] ke Tanah air, dia pernah bekerja dengan Muslimat[4].

Dipendekkan cerita, ketika peringkat awal, Musilmat yang saya kenali (Muslimat[0..4]) semuanya muda belia. Zaman itu belum ada lagi Puteri UMNO.

Muslimat[0..4] secara kebetulan bergiat aktif dengan sumber terbuka.

Jadi pada pandangan saya ketika itu, Muslimat adalah golongan muda yang celik IT.

Rupanya tanggapan saya itu salah.
Tetapi berbeza pula dengan keadaan realiti Muslimat di Negeri Melaka yang ramai makcik-makcik.

Di Negeri Selangor, ada Muslimat Makcik yang celik IT, itu kes terpinggir.

Apabila Muslimat Melaka mencadangkan supaya diwujudkan Puteri PAS, maka bagi saya ia menunjukkan betapa bermasalahnya Muslimat melaka untuk mendekati golongan muda. Puan Emy kerja kuat agaknya.

Kalau Puteri PAS diwujudkan hanya sebagai jentera parti dan tidak berpolitik seperti Puteri UMNO. saya rasa baik tidak perlu ada. Walaubagaimanapun ia agak perlu untuk menarik sokongan wanita muda.

Sekiranya Puteri PAS diwujudkan, ianya seperti menggalakkan politik berjentera dan politik tagih sokongan.
Saya tidak minat sangat "politik berjentera", rajin buat kerja tapi tak mahu bersuara.

Apabila Munirah Bahari dihentam teruk apabila mengatakan Baju Sekolah seksi, Mana suara garang Muslimat PAS Melaka? Kasihan dia sampai cuti berblog selama 3 bulan.

Maafkan saya kalau tulisan ini kelihatan seperti menghentam Muslimat PAS Melaka. Akan tetapi saya pernah menyuarakan cadangan kepada Ketua Muslimat PAS Jasin supaya mempromosi penyusuan Ibu sebagai satu langkah mengatasi gejala sosial.

Itu politik saya, politik pembentukan Manusia.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit