test

Isnin, 25 Ogos 2008

Bendera Malaysia Perlu Diubah dan Mempunyai Unsur Sang Saka Merah Putih

Tahun lepas saya sudah mencadangkan bahawa Malaysia perlu mempunyai lagu kebangsaan yang baru.

Mari kita lihat Indonesia.



Itu bukan sekadar bendera Indonesia, tetapi ianya bendera "Sang saka merah Putih".
Sang Saka Merah putih bukan sahaja Bendera Indonesia, Ia juga bendera kita.
Bendera Nusantara, Malaysia Indonesia, selatan Filifina, Selatan Thai.

PKMM kata, Sang Saka Merah Putih itu jangan dikotori, dengan meletakkan keris padanya.
Menjadi Bendera UMNO.




Namun Bendera PAS juga Sang Saka Merah Putih dikotori, Namun ia tetap berasal dari sang saka merah putih.


Nampaknya UMNO dan PAS sama-sama mengkotori Sang Saka Merah Putih, namun ia jelas nampak berasal dari Sang Saka Merah Putih.

Begitu juga bendera Singapura, berasal dari Sang Saka Merah Putih.



Dan juga bendera Melaka, mempunyai unsur Sang Saka Merah Putih.


Mengapa Bendera Malaysia tidak langsung mempunyai unsur Sang Saka Merah Putih?
Apa yang dibanggakan sangan dengan jalur menyerupai Amerika itu?

Maka, hari ini, saya merasakan perlu Malaysia menukar bendera Negara kita kepada bendera yang menggambarkan Sang Saka Merah Putih.

Oleh kerana, Indonesia sudah ambil "Sang Saka Merah Putih" yang tidak diubahsuai, maka Malaysia terpaksa "mengkotori" Sang Saka Merah Putih untuk dijadikan Bendera Malaysia yang baru.


Walaupun saya tidak menterbalikkan bendera seperti blogawan Amin Iskandar, Sama amat setuju cadangan dia supaya bendera Malaysia dicipta semula.


d) Bendera Malaysia dicipta semula. Malulah orang kata bendera Malaysia macam bendera Amerika Syarikat (Di Afghanistan, sewaktu menyertai dua misi pemantauan pilihanraya pada tahun 2004 dan 2005, rakyat Malaysia diharamkan untuk membawa bendera kerana dikhuatiri akan diserang oleh puak Taliban oleh kerana bendera Malaysia mirip bendera Amerika Syarikat)




Saya pula nak tambah syarat, "MESTI" ada unsur Sang Saka Merah Putih.
Maka Bendera Malaysia yang baru mungkin begini?


Sang Saka Merah Putih Malaysia?


Kemaskini 31 Ogos 2009:

Cadangan Bendera "Sang Saka Merdeka"



Mirip Bendera Rakyat Kemerdekaan Malaya yang diperjuangkan PUTERA AMCJA, yang telah dilancarkan pada 1947.
(Tanpa perlu restu Penjajah British)

Penangkapan besar besaran pejuang kemerdekaan oleh British adalah pada tahun 1948.


Sila lawati juga:

Bendera Rakyat 1947

Sang Saka Malaya


BERKIBAR LAH


73 comments:

  1. takpe perlu mcn tue bro, kite guna bendera rakyat yang pernah dicadangkan dulu. mungkin perlu tambah satu bintang lagi supaya jadi "13" bintang?

    BalasPadam
  2. malu nya aku jd org malaysia.

    BalasPadam
  3. Sebagai rakyat Malaysia, saya tidak malu dan tidak segan malah tersangat bangga menjadi anak Malaysia!. Bukan Jalur Gemilang sahaja yang mirip dengan bendera Amerika.

    Bendera Indonesia (Mula digunakan: 17 Ogos 1945) bernama "Sang Saka Merah Putih" mirip dengan bendera Monaco (Mula digunakan: 6th Century) dan Solothum yang mempunyai warna yang sama. Ia juga mirip dengan bendera Poland (Mula digunakan: 14 April 966) tetapi dengan kedudukan warna yang terbalik. - http://id.wikipedia.org/wiki/Bendera_Indonesia

    BalasPadam
  4. Asal bendera "merah putih" adalah inspirasi dari perjuangan Indonesia menuntut kemerdekaan dari penjajah ..Tu sebab UMNO pun merah putih,Singapura pun merah putih...PAS pun merah putih asalnya...Lambang bulan penuh adalah lambang parti ganti bulan sabit

    BalasPadam
  5. jgn buta sejarah.jgn suka menuduh membuta tuli.Peduli apa tetang persamaan bendera dan tentang warna.Kita harus saling hormat menghormati antara satu sama lain.Jgn jadi seperti Dunia Arab, walaupun kaya dgn hasil bumi,namun masih belum mampu untuk membela nasib umat islam yang tertindas seperti Palestin,Sudan dan seumpama.

    BalasPadam
  6. apa punya kerja gila lah kamu ni...banyak benda lain boleh difikirkan dan dibuat...bendera orang yang nak kau amukkan...

    BalasPadam
  7. Sejarah penerimaan Bendera Persekutuan Tanah Melayu ialah melalui perjanjian dengan Majlis Raja-Raja di mana sebuah jawatankuasa telah ditubuhkan dalam tahun 1949 untuk menimbang dan membuat perakuan berhubung dengan rekabentuk Bendera.

    Satu pertandingan peringkat kebangsaan telah diadakan bagi memilih Bendera Persekutuan Tanah Melayu yang baru. Pertandingan ini diadakan oleh Majlis Perundangan Persekutuan dalam tahun 1949. Sebanyak 373 karyawan telah mengambil bahagian di mana tiga rekabentuk bendera telah terpilih ke peringkat akhir.

    Rekabentuk pertama ialah lambang keris bersilang di tengah-tengah dengan dikelilingi oleh 11 bintang pecah lima.

    Rekabentuk kedua hampir serupa dengan rekabentuk pertama tetapi 11 bintang pecah lima itu disusun dalam dua bulatan mengelilingi keris bersilang itu.

    Rekabentuk ketiga ialah 11 jalur biru dan putih dengan bulan dan bintang berwarna kuning di bahagian tepi kiri.

    Majlis Perundangan Persekutuan menjemput orang ramai memberikan pendapat kepada ketiga-tiga rekabentuk tersebut. Pendapat umum itu telah dikelolakan oleh akhbar The Malay Mail. Keputusan akhir yang disiarkan pada 29 November 1949 menunjukkan majoriti orang telah memilih rekabentuk ketiga. Rekabentuk tersebut adalah ciptaan seorang Arkitek Kerajaan di Johor iaitu En. Mohamad bin Hamzah.

    Rekabentuk tersebut telah dibuat beberapa pindaan dan telah diperkenankan Mesyuarat Majlis Raja-Raja pada 22 dan 23 Februari 1950. Pada 19 April 1950, Majlis Perundangan Persekutuan telah meluluskan usul yang dibentangkan oleh Pemangku Ketua Setiausaha Negara seperti berikut:

    "That in the opinion of this Council the Flag of the Federation of Malaya should be as follows:- Eleven horizontal stripes alternately red and white in colour, the uppermost stripe being red, having a blue quarter with a cresent and eleven pointed star in yellow superimposed, the standard size of the flag to be six feet by three feet."



    Rekabentuk bendera tersebut telah mendapat kelulusan King George VI pada 19 Mei 1950. Pertama kali Bendera Persekutuan Tanah Melayu dikibarkan ialah dalam satu majlis menaikkan bendera tersebut yang dianjurkan oleh Pesuruhjaya Tinggi British pada 26 Mei 1950 di perkarangan Istana Sultan Selangor dengan dihadiri oleh DYMM Raja-Raja Melayu dan Pegawai-pegawai King George VI.

    Terus terang saya cakap...kalau saudara malu sangat dengan bendera Malaysia...saudara boleh duduk di indon...

    BalasPadam
  8. ni lah jenis manusia yg akan membuatkan negara dijajah skali lagi..
    hari selasa ini 2 september sy menyuruh anda ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) supaya anda memberi semula hak kerakyatan negara malaysia.dan tlg lenyapkan diri anda dari negara ini!!!!
    org seperti anda adalah PENGKIANAT BANGSA,AGAMA dan NEGARA..dan anda tidak layak memijak sebutir pasir pn yang ada di negara ini..

    BalasPadam
  9. kepala bapak kau hasbullah pit.kau ni sakit mental ke

    BalasPadam
  10. Kamu serahkan segala yang kamu miliki di bumi bertuah ini... Nampak gaya, kamu malu mengaku sebagai anak malaysia yang selama ini memboncitkan perut kamu dan mengandungkan isteri kamu... Bangsat punye keturunan!!!!

    BalasPadam
  11. bodoh gile.pasal bendera pun nak buat jadi isu. Kalau kena serang ngan yahudi, aku tembak ko dulu, baru aku tembak yahudi tu. Dasar tak sedar dek untung!

    BalasPadam
  12. MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!
    Dulu ada puak parti isle yang kata "orang melayu, buat jarum pun tak reti tapi ada hati nak merdeka" Sekarang kita dan buat proton bukan sekadar jarum.

    BalasPadam
  13. Tanpanama 2009 Ogos 31 02:41 :
    Itu Datuk Onn yang kata.

    BalasPadam
  14. Tanpa Nama on 2009 Ogos 31 01:54

    Bendera Rakyat telah dikibarkan seluruh Malaya seawal Disember 1947 Tanpa mempedulikan samada Tuan Inggeris UMNO setuju atau tidak.

    Berbanding Bendera Persekutuan Tanah melayu dengan restu tuan INggeris UMNO (King George) pada 1950.

    Bendera mana yang lebih mirip Bendera Rakyat?

    BalasPadam
  15. seseorang yang mempamerkan Jalur Gemilang dengan cara yang dianggap menghina boleh dikenakan tindakan menurut Seksyen 3 Akta Lambang dan Nama (Mencegah Penggunaan Tidak Wajar) 1963. Mengikut sesyen 5 plak jika disabitkan kesalahan menghina bendera kebangsaan, seseorang boleh dikenakan denda sehingga RM1,000

    BalasPadam
  16. Tanpa Nama on 2009 Ogos 31 02:55 :

    Saya tidak menterbalikkan Jalur Gemilang.
    Perhatikan ayat betul-betul

    "
    Walaupun saya tidak menterbalikkan bendera seperti blogawan Amin Iskandar, Sama amat setuju cadangan dia supaya bendera Malaysia dicipta semula."

    BalasPadam
  17. manusia tak sedar dek untung...sekolah pun kat STAR, anak subsidi. kerja kat petronas, kerajaan punya...kamu sekolah dulu seluar dalam pun kerajaan tanggung. kurang ajar, bangsat!!! mak bapak kamu tak bagitau kamu sejarah ke??? buta perut punya manusia. kalau kamu rasa negara ni tak bagus, apa tunggu lagi...blah le. Pegi minta jadi warga Indon ke, Siam ke tak pun p bangla la...

    BalasPadam
  18. ape itu sang saka merah putih? siapa itu sang saka merah putih? dimana asal usul sang saka merah putih ? boleh beri penerangan sikit...

    BalasPadam
  19. saya akan buat laporan polis ke atas blog ni esok.salinan posting ni dh saya simpan utk tujuan laporan polis

    BalasPadam
  20. sang saka merah putih i dun give a shit..how bout that?get a life,mate.
    what a douchebag.

    BalasPadam
  21. Azlan,
    sket2 nak repot polis.
    sket2 nak repot polis.
    orang nak lontar idea.
    takkan tak boleh..
    sket2 nak repot polis.
    sket2 nak repot polis.

    BalasPadam
  22. salam..sudah la tue..bising jak korang semua nie...tue indon nak serang Malaysia..bersatulah wahai rakyat Malaysia...jangan kita asyik nak bertengkar sesama sendiri...tau2 buluh runcing dah melekat kat belakang...lawat la blog gua kat arm-kamikaze@blogspot.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya orang Indonesia, macam mane kami nak serang Org Malay, org Indo pun banyak kak sana. Lebih dari 2 juta, salam Perdamaian dari Indonesia, mari bersatu, kita lawan Amerika, inggris, yahudi . Jangan bertengkar sesama saudara.

      Padam
  23. Bendera Sangsaka Merah Putih terinspirasi dari Bendera Majapahit yaitu Bendera "gula kelapa", getah-getih.
    bahkan pada sebelumnya kerajaan Singhasari menggunakan bendera merah putih sebagai lambang kerajaannya.

    terimakasih

    BalasPadam
  24. Malaysia tak pernah curi bendera Amerika,bendera Amerika diambil dari inspirasi bendera Union Jack.
    jalur merah pada bendera Amerika dari jalur merah Union Jack,biru pula pada board bendera Union Jack. Cuma penambahan bintang mewakili 50 state kt Amerika.

    Begitu juga Malaysia dgn penambahan bintang dan bulan sabit warna kuning mewakili raja berperlembagaan dan agama Islam.

    Australia dan New Zealand juga begitu dari inspirasi BENDERA UNION JACK.

    Tengok balik sejarah Empayar Britain la kawan baru tau tiru ke tak tiru.

    BalasPadam
  25. jangan kotori bendera sang saka... xkan kita nk naikan bendera yg ada unsur2 jajahan. warna bendera kita sama lebih kurang bendera union jack

    BalasPadam
  26. jalur merah putih dekat jalur gemilang tuh tak menunjukkan merah putih ker?

    BalasPadam
  27. Maaf sebelumnya buat orang yg sudah mengira Bendera Sang Saka Merah Putih lahir pada tanggal 17 Agustus 1945...
    tapi bendera Sang Saka Merah Putih sudah berkibar sejak tahun 1292 tepat ketika berperah melawan kekuasaan Kartanegara dari Singosari...
    namun Sang Saka Merah Putih baru diresmikan pada saat usai Penjajahan orang" jepang kala itu...
    Jadi untuk semua orang yg ada di sini janganlah mengira kalau Sang Saka Merah Putih itu menjiplak atau meniru bendera negara lain....

    Terima Kasih.

    BalasPadam
  28. malu sangat aku jadi anak malaysia bila harus meniru bendera amerika.. birpun indon banyak rasuahnya, diorang sngat menghormati benderanya.

    BalasPadam
  29. klu malu jadi anak malaysia dsbbkan bendera Malaysia..korg pegi la jadi warganegara indon... bangsat... Hormatla sangat...sial ko ngan keturunan ko!

    BalasPadam
  30. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  31. melayu Malaysia dgn melayu Indonesia dan seluruh nusantara ini ada asalnya bersaudara, adik beradik.. tp disebabkan ideologi penjajah inggris utk memisahkan kita dimasa penjajahan lampau, membuat kebanyakan dari kita lupa pada asal usulnya..

    tidakkah kamu dapat rasakan, kenapa penjajah Inggris memisahkan kita, memecahkan kita, membagi2 kita kepada kelompok yg lebih kecil? menanam perasaan kenegeraan yg salah.. sehingga blaku fenomena orang melayu Malaysia dan Indonesia khususnya, saling bermusuhan.. kenapa kita melayu bsikap perkauman yg kecil? kenapa tidak merasakan kita melayu ni harus bersatu di seluruh nusantara ini..

    fikirlah, kenapa penjajah Laknatullah itu memecahbelahkan kita? atau, apakah kamu sudah lupa pepatah kita, "bersatu teguh, bercerai roboh!"? tidak nampakkah lagi, mereka memecahkan kita utk kita tidak bersatu dan teguh dlm kesepakatan menjaga rantau ini, baik dari segi ekonomi, sosial mahupun agama kita..

    jgn jd bodoh sgt.. yg namanya penjajah tetap penjajah! tetap zalim! tetap pernah merogol anakan bangsa harta pusaka kita! kita punya jati diri, harga diri, asal usul kita tersendiri, jgn dilupakan..

    tgok saja, Amerika.. punya 50 negara tp disatukan dalam 1jajahan, Amerika Syarikat.. kamu fikir sendiri, bagaimana betulnya yg dimaksudkan td," bersatu teguh bercerai roboh! "

    jgn terlalu bodoh mengikut apa kata penjajah! mereka sebenarnya mau menang, kaya, mewah, teratas sallau sendiri!

    jika kamu melayu, kamu org nusantara ini.. boleh jadi kamu masih punya persaudaraan rapat di negara jiran kamu!

    BalasPadam
  32. biadap betul. Mohon SKMM ambil tindakan

    BalasPadam
  33. wei laknat yg menyokong bendera ni,ini komen aku pulak,ko sedar tak apa ko buat ditak betul,ingat kalo ko cuba kibar bendera ni di negara ni aku akan bakar,korang nak pukul aku mai ar,aku akan pertahankan bendera lama,ingat tak kira bila si puak anukotewar tu memerintah aku akan bakar depan mata korang,jgn sesekali hina raja,bendera dan negara sendiri,ini kata2 tetap dari aku,aku tak takut dan rela mati syahid demi pertahankan agama,raja,bangsa dan negara

    BalasPadam
  34. Punggah!! semua nak ubah. Mmg bangsat.. Awat? Hang sakit tang mana mat pit oii?pi berambus la kat negara sang saka hg tu..biaq trkena saka br hg tau.. Gamaknya, kalau puak hg perintah malaysia ni, spenda pun hg pa tukaq boh atas pala,alasan sebab umno reka pakai spenda mcm org dok pakai la..Nusantara sgt la..poodah..nah, ambik jari tgh gua kasi lu..

    BalasPadam
  35. Kalau ye pun korang Nak gaduh pasal bendera korang..Xpyah Nak hina negara org lain... Ad otak tu guna la Bro... Sorry assalamualaikum

    BalasPadam
  36. maka bertepuk tgn lah DAPig yg juga sibuk mencadangkan bendera malaysia di ubah. Kau dgn DAPig sama aje.Petualang!

    kebencian terhadap negara/bangsa/bendera yg tak sefahaman dgn puak2 celaka sokongan kau semakin tidak terkawal.

    go ahead and try us.. if you dare

    BalasPadam
  37. GO AND FUCK YOUR OWN ASS MAN!!

    BalasPadam
  38. Kelakar bila terbaca "bendera amerika" dan "50 negara di bawah 1 jajahan amerika syarikat" .. Dapatkan fakta betul2 adik oii. Sekarang gugel ada, takyah nak kena pegi library macam abang dulu. Dah senang dah hidup, tak perlu bersusah payah.

    Untuk membetulkan ayat2 korang:
    1) bendera amerika dah melalui beberapa perubahan sejak tahun1776. Jadi kita tiru yang mana satu? Asalnya bendera amerika tu pun dari warna2 union jack.
    2) 50 jajahan? Amerika pada mulanya kecik je, cuma beberapa negeri. Nama pun berdasarkan nama county di great britain - maine, "new" hampshire, "new" york, massachusetts, "new" jersey, virginia, carolina, georgia .. Amerika syarikat kemudiannya expand ke barat melalui peperangan, treaty, dan pembelian tanah. So kalau nak kata 50 negara melalui satu jajahan, kurang betul sikit ayat tu.

    BalasPadam
  39. Bahalol lh lu.. Jgn pndai nk ubah yg dh sediada. ManusiA Mcm ni lh yg boleh lagakn org. Bendera nk menyerupai indon.. geng2 indon tu dh lah manusia yg xkenang budi, ko xtau ke psal lagu pn dia org naik angin dgn malaysia, dia ckp lagu tu mmg asal dri negara dia org... Ni plak nk wat bendera seakan sama dgn indon plak.. Idea baru kepala hotak ko!!!!!! mmg patut dri jumpa dgn yahudi baik tembak ko dlu... Ni lh kaki laga sesama manusia...

    BalasPadam
  40. Bg pendapat aku lagi baik jalur gemilang sebab banyak maksud masa sekolah dah belajar, bab afghanistan tu bangang dorang buta warna dgn bentuk kalau org bersekolah dia dah tahu mane satu bendera amerika dgn malaysia itu pasal dorang miskin gaduh sane sini perang bunuh sesama sendiri nama jer islam, keamanan tah kemana kesiann sang saka malaya bg aku terikut sgt indon buat pe? Kalau amerika lain dorang bayk bintang dan jalur lg banyak dr malaysia bangang la korang ni pkr bangang tahu tak berape banyk kos bendera nak tukar berape banyak suplier rugi kat chine jer berape banyak kilang buat bendera malaysia rugi buduh lg satu pbb nato oic seluruh dunia kena tukar bendera yg kaya sape kalau tukar bendera cina jugak kena buat tender baru print baru yg lame buat pe? Bakar ker? Bodoh hisyamudin rais buduh

    BalasPadam
  41. salam bro...korg nie kenapa dari bangkang BN sampai ke Bendera dan Lagu korg nak bangkang..mcm bodoh je..ko x paham ker??objective utama DAP die xnak malaysia sebagai negara islam, lepas tu raja2 dan agong akan xde, ko nak tahun sebagai org melayu ade kuasa sebenar. kalau dieorg tolak negara ISLAM , keistimewaan org melayu dan Bumi,..kenapa dieorg nak merubah bendera?...kalau dap menguasai malaysia ape akan jadi org melayu???adakah sama ape yng kite dapat sekarang ini(zaman BN memerintah)? kedudukan bumi skrg nie?


    bro aku suka ada padangan orang bg komen mcm ni:

    "Sejarah penerimaan Bendera Persekutuan Tanah Melayu ialah melalui perjanjian dengan Majlis Raja-Raja di mana sebuah jawatankuasa telah ditubuhkan dalam tahun 1949 untuk menimbang dan membuat perakuan berhubung dengan rekabentuk Bendera.

    Satu pertandingan peringkat kebangsaan telah diadakan bagi memilih Bendera Persekutuan Tanah Melayu yang baru. Pertandingan ini diadakan oleh Majlis Perundangan Persekutuan dalam tahun 1949. Sebanyak 373 karyawan telah mengambil bahagian di mana tiga rekabentuk bendera telah terpilih ke peringkat akhir.

    Rekabentuk pertama ialah lambang keris bersilang di tengah-tengah dengan dikelilingi oleh 11 bintang pecah lima.

    Rekabentuk kedua hampir serupa dengan rekabentuk pertama tetapi 11 bintang pecah lima itu disusun dalam dua bulatan mengelilingi keris bersilang itu.

    Rekabentuk ketiga ialah 11 jalur biru dan putih dengan bulan dan bintang berwarna kuning di bahagian tepi kiri.

    Majlis Perundangan Persekutuan menjemput orang ramai memberikan pendapat kepada ketiga-tiga rekabentuk tersebut. Pendapat umum itu telah dikelolakan oleh akhbar The Malay Mail. Keputusan akhir yang disiarkan pada 29 November 1949 menunjukkan majoriti orang telah memilih rekabentuk ketiga. Rekabentuk tersebut adalah ciptaan seorang Arkitek Kerajaan di Johor iaitu En. Mohamad bin Hamzah.

    Rekabentuk tersebut telah dibuat beberapa pindaan dan telah diperkenankan Mesyuarat Majlis Raja-Raja pada 22 dan 23 Februari 1950. Pada 19 April 1950, Majlis Perundangan Persekutuan telah meluluskan usul yang dibentangkan oleh Pemangku Ketua Setiausaha Negara seperti berikut:

    "That in the opinion of this Council the Flag of the Federation of Malaya should be as follows:- Eleven horizontal stripes alternately red and white in colour, the uppermost stripe being red, having a blue quarter with a cresent and eleven pointed star in yellow superimposed, the standard size of the flag to be six feet by three feet."



    Rekabentuk bendera tersebut telah mendapat kelulusan King George VI pada 19 Mei 1950. Pertama kali Bendera Persekutuan Tanah Melayu dikibarkan ialah dalam satu majlis menaikkan bendera tersebut yang dianjurkan oleh Pesuruhjaya Tinggi British pada 26 Mei 1950 di perkarangan Istana Sultan Selangor dengan dihadiri oleh DYMM Raja-Raja Melayu dan Pegawai-pegawai King George VI."


    dan bro ko tahu sapa yang buat bendera malaysia??

    Allahyarham Mohamed Hamzah, pencipta bendera Malaysia yang kini dikenali sebagai Jalur Gemilang. Bendera Malaysia dicipta pada 1947.



    dan bro kenapa perlu tukar??dah 55 tahun kita pakai bendera Jalur Gemilang??sebab rakyat yang pilih bukan UMNO dan British yang buat..karyawan(rakyat tanah malaya) yang design...

    jadi bendera jalur gemilang dibuat oleh rakyat Malaya (malaysia), rakyat malaysia yang buat tau...aku tanya lagi kenapa PR dan Bersih nak tukar??Ko sepatutnye mengkaji kenapa Jalur gemilang dipakai selama 55 tahun atau lebih dari itu sampai sekarang..kaji leih dalam lagi..penyelidik2 menyelidik sesuatu mengambil masa yang lama..

    aku ulang sekali lagi jalur gemilang itu dipilih oleh rakyat dan pereka die ialah dari rakyat itu sendiri masa itu orang kita sendiri..tiada sesiapa yang mempengaruhi rakyat pun...

    BalasPadam
  42. LOL ape kaitan bendera melaka dengan ni... LULZZ!

    BalasPadam
  43. Dear writers of this blog. Obviously the overpaid UMNO cybertroopers have been hounding and working overtime here. I suppose they have to make a living somehow. DO NOT loose heart. There are Malaysians out there who are ready to accept your ideas and are open minded enough to debate and discuss ideas just like you! You might not remember, but we met that night. My friends on fb who see your flag are asking about it. I am leading them here. All the best!

    BalasPadam
  44. sebagai rakyat Malaysia sepatutnya kita bersatu... lihat lah negara2 arab, semua berpecah... sekongkol Israel ni sedang memerhatikan perpecahan negara kita yang selama ini kita berbangga dengan perpaduan pelbagai kaum n masyarakat... usahlah kita mencari kesalahan dan kelemahan orang sehingga timbulnya kemarahan n perpecahan dalam negara.. SAYANGI MALAYSIA... Rakyat negara islam yang sedang bergolak sekarang boleh ke duduk mengadap laptop n bersenang-lenang seperti kita rakyat Malaysia sekarang? Fikirkan lah...bukan nak kata siapa salah, siapa betul tp fikirkan masa depan anak cucu yang akan mewarisi negara... Apa akan jadi sekiranya Israel n sekutunya menyerang Malaysia? Malaysia ni kecil.... jadi Bersatulah sekiranya kita sayangkan negara kita Malaysia....

    BalasPadam
  45. jgn jadi orang bodoh!!!!
    Buta sejarah, ke memang fail sejarah!!!
    ko orang jenis ape ha...aq nk tau jugak
    spe yang cadang nk tukar bendera ni!!!
    ko nak semua tulang ko patah, ko tunggu kat plau melaka.ko belom kenal gengster melaka lgi!!!
    stakat kl gangster tu lower lgi...
    Date:
    Time:
    Dale!!!!

    BalasPadam
  46. lahanat,bangsat,cibai,sial,motherfucker,hole shit,doggie!!!!!!!!!!!!!!!!.klau ko nak bendera baru,cuba lah kalau boleh!!!!
    stakat kuasa low lgi,xpayah lah nk berangan nk tukar bendera.ni semua angkara pakatan pembangkang lah ni,aq dh kenal dh perangai diaorang.ni aq tak tipu,cuba korang banding kan muka datuk sri najib tun razak dengan anwar bangsat tu...komfem muka anwar macam setan,muka najib lagi aman

    BalasPadam
  47. Rmai nye cai yg "tanpa nama" mengomen.ada lebih baik ko letak nama "tanpa telor" je. Ckap berdegaq2.tp nama sendiri takut mau letak ka?ni sah2 golongan yg main tembak2 je.baling batu sorok tangan.xde fakta langsung.auta je lebih.ke baca buku teks sejarah masa sekolah je.mmg la buta sejarah.bendera tu kan dh pernah dikibarkan sebelum merdeka lagi(bendera rakyat).dalam paper dulu2 pun ada kluar cite ni.

    BalasPadam
  48. hahaha.. bendera malaysia dengan usa memangla sama...

    BalasPadam
  49. saya rasa jgnlah nk pertikaikn isu2 bendera. kalau dilihat bendera2 negara2 lain, bnyk negara yg mempunyai persamaan dari segi corak ,warna dan rekabentuk bendera. Kalau nk senaraikn, memang banyak. Luaskn pengetahuan, nnti anda dpt bezakn sendiri. Sapa tiru sapa.....biarkn lah. Hanya kerana perbezaan politik, tiba2 nk tukar bendera pulak. Cari isu yg lebih besar, yg lebih utama dari dok kecoh2 pasal bendera. Really stupid.

    BalasPadam
  50. marscomp:
    Google ada problem untuk login, ada error redirecting.

    BalasPadam
  51. Buat yang komen mengarut-mengarut di atas:

    Artikel ini sudah ditulis pada tahun 2008, dikemaskini pada tahun 2009.

    Bendera Wilayah Persekutuan juga pernah diubah.
    Adakan anda memaki hamun pada orang yang mencadangkan perubahan bendera itu?

    BalasPadam
  52. Waduh waduh.. Malaysia Maling lagi.. kali ini maling bendera Indonesia ya pak.. Dasar Malingsia!!

    BalasPadam
  53. apa kata tukar bendera jadi panji hitam jer... barula terbaik... ada brani?? ke takut DAP tak bg? kekekeke...

    BalasPadam
  54. Encik "Tanpa Nama on 3 September 2012 1:09 PTG" :

    Sila buat blog post sendiri tentang cadangan anda untuk tukar bendera kepada panji hitam, menggunakan nama penuh. Kalau anda berani.





    BalasPadam
  55. Hasbullah,

    engkau rasa penukaran bendera wilayah persekutuan, dibandingkan dengan situasi pencelaan jalur gemilang pada hari yang sepatutnya semua rakyat Malaysia berbilang bangsa, agama, mahupun fahaman politik bersatu bagi meraikan sejarah yang sangat mahal harganya, yang mana satu lebih tinggi sensitivitinya?

    Aku tak rasa idea penukaran bendera engkau tu yg jd masalah sangat disebabkan semua org berhak ke atas pendapat masing2, tapi... penghinaan yang kau bersama puak2 engkau lakukan pada sambutan hari bersejarah negara kita tu yang buat orang marah.

    bodoh tak reti di ajar, kalau kita memuji negara luar, engkau kata tak cintakan negara sendiri. mana cinta engkau pada negara kita kalau panji yang pada banyak saat dan ketika menyatukan kita semua engkau hina pada hari ia sepatutnya dikibar megah?

    PS - aku bangga tiap kali aku nampak Jalur Gemilang ketika aku bekerja di luar negara dulu.

    BalasPadam
  56. Zaidon:
    Mengapa perlu sensitif terhadap cadangan?

    BalasPadam
  57. hmm itulah silap engkau hasbullah..mari aku ringkaskan

    penukaran bendera wilayah vs tindakan "menghina" jalur gemilang pada hari kebangsaan - yes, the latter is very sensitive.

    dan mcm aku cakap tadi lah, bukan cadangan kau yang disensitifkan tapi perlakuan org yang berkiblatkan ontahmano macam kau ni pada satu hari yang semua rakyat malaysia patut bersatu.

    nway, baca perenggan kedua komen aku tu berulang kali, pasti kau akan rasa soalan kau tu sebenarnya luar konteks.

    BalasPadam
  58. Bendera indonesia sudah wujud dari era majapahit tahun 1200an ,.sumbang saran tak usah kau ubah bendera ko pakcik itu identity kalian sebagai babu british la..

    BalasPadam
  59. buat ape nak bangga tentang bendera malaysia..?ade 14 jalur,lambang 14 negeri..tapi sambot 31 ogos,walhal sabah sarawak merdeka 16sept..hasil bumi mereka ditarah,umpama penjajah tak sedar diri...dengan bangga ucapkan"janji ditepati"..

    BalasPadam
  60. Stop playing with Msian flag. Learn history. Visualise the spirit. http://yasirtamizi.blogspot.com/2012/08/bendera-malaysia-yang-sebenar.html

    BalasPadam
  61. pastu indon makin rancak panggil kita maling-sial (pencuri sial)..kalau kau nak terang kat pemimpin dorang sal ni leh ar..try terang kat penduduk indon..kena baling taik la kau..xpasal2 satu negara kena cop maling-sial..fikir la sikit..samapi sudah mimpi nusantara ni jadi abu..wallahualam..

    BalasPadam
  62. Apa bestnyer jubor gemilang ni ? Bendera cam US je nak bangga, jom lapor polis,.la bangang

    BalasPadam
  63. kwkwkwkwkwkwkwkwkwk,, ngapain mau Ganti Bendera, apa kalian ga sadar, kalian itu merdeka di berikan oleh Inggris.

    BalasPadam
  64. Sebab bendera orang melayu gaduh.

    BalasPadam
  65. tapi amerika menang perang dingin, indon tiru bendera poland dan poland lak kalah perang dingin. kes ni boleh dikaitkan dgn konfrontasi indon

    BalasPadam
  66. Selagi kita tidak tahu asal usul sejarahnya, dari mana datangnya bendera "SANG SAKA - MERAH PUTIH" itu, janganlah kita memandai-mandai nak mengubah rupa bentuk dan warna bendera Malaysia "JALUR GEMILANG" kita itu.. Gambaran asal berasalnya ada sedikit dibayangkan dalam filem Melayu "BAYANG PUTIH BAWANG MERAH" tuh...

    BalasPadam
  67. taat ka kepada negara orang yang dok pertikai kes bendera ni

    BalasPadam
  68. ermmm...nie kes nk nama tercatat dlm sejarah malaysia la nie...weiiii nampak sgt korg nie x ade pendirian....esk ubahkan la plak nama mak bapak korg...

    BalasPadam
  69. nampaknya propaganda pengikut dajjal menjadi juga kat m'sia ni...memecahbelahkan bangsa melayu...kena ingt...kita...kalau bukan kita....tp cucu cicit kita yang akan berjuang bersama imam mahdi nnt...pasal bendera pon nak bergaduh sesama bangsa...kita sama SYAHADAH...apa sudah lupa...bendera kita yang sebenar nnt ialah PANJI HITAM...tak perlu nak cerita panjang tentang PANJI HITAM ni...boleh GOOGLE sendiri...

    salah satu bukti kenapa mereka nak pecahkan bangsa kita...

    Sabda Nabi SAW:
    “Al-Mahdi akan datang setelah muncul Panji-panji Hitam dari sebelah Timur yang mana pasukan itu selalu tidak pernah kalah dengan pasukan mana pun” (HR Ibnu Majah)- Portugis, Belanda, British, Jepun, Komunis & 13 Mei...di timur ni mana satu bangsa yg byk dijajah...yg byk memperjuangkan bangsa...kalau bukan di bumi kita pijak ni...sedarlah...tp tu dulu...sekarang masih ada lagi pejuang melayu?

    pengikut2 AL-MASIH AL-DAJJAL telah lama mainkan peranan dan meresap dalam minda bangsa kita...SATU BANGSA...SATU SYAHADAH pon masih nak bertikam lidah...kalau kembali terjadi peristiwa seperti 13 mei pada zaman skrg...melayu boleh menang????...tp melayu akan bertikam sesama melayu dahulu...bermusuh sesama...tgk sekarang apa dah jadi..belum tentu menang...ni kan pula ancaman DAJJAL...KAFIR hina ISLAM...KAFIR hina hak MELAYU...ada MELAYU yg nak bersuara...KAFIR2 berani sebab KITA TIDAK BERSATU....

    mulai hari ni BERSUMPAHLAH BANGSA MELAYU...PERTAHANKAN ISLAM...MELAYU PENJAGA ISLAM...

    http://www.facebook.com/BersumpahPertahankanAgamaIslam

    BalasPadam

Google+ Hasbullah Pit