test

Khamis, 3 Julai 2008

Politik "Masalah Pengusaha Stesyen Minyak" Carca Merba

Apabila masalah komisyen rendah pengusaha Stesyen minyak "Diselesaikan" dengan meniakkan komisyen. Namun Komisyen itu sebenarnya belum direlalisasikan. Begitu juga pengurangan caj kad fleet oleh Syarikat minyak dan pengurangan caj kad kredit juga belum direlalisasikan.

pengurangan waktu operasi drpd 24 jam ke 18 jam adalah langkah untuk mengurangkan kos. Kuasa diberi kepada pengusaha untuk memohon samada mahu membuka 24 atau tidak.

Ada pengusaha yang mengurangkan waktu operasi kepada 18 jam untuk disesuaikan dengan arahan KPDN walaupun sebelum ini beroperasi 24 jam.

Apabila KPDN mengumumkan Pengusaha boleh memohon untuk membuka 24 jam, maka Syarikat minyak memainkan peranannya untuk "menggalakkan" pengusaha jenamanya untuk membuka 24 jam.

Pengusaha lupa yang janji manis komisyen dan caj kad belum direlalisasikan. Sepatutnya tiada satupun pengusaha memohon untuk menlaksanakan operasi 24 jam selagi komisyen 12.19 sen direalisasikan.

Pengusaha boleh menggunakan kuasa untuk tidak memohon 24jam , walaupun dikehendaki syarikat minyak selagi semua tuntutan itu tidak dipenuhi.

Ada juga kedengaran Syarikat minyak mamaksa pengusaha membuka 24 jam.

Apabila 1 jenama membuka 24jam, maka syarikat minyak pesaing akan kepanasan nak mula memujuk pengusahanya untuk membuka 24 jam.

Bayangkan kalau ada 2 stesyen minyak yang baru nak mula berniaga bersebelahan kedua-duanya buka 24 jam atas alasan pesaingnya buka 24 jam.

Tak efisyen langsung.

Pengguna hanya perlukan 1 stesyen minyak yang dibuka 24 jam dalam lingkungan 15 kilometer. Mana tau, bini nak bersalin, tapi minyak pula sikit.

Buat apa ada 3 stesyen minyak dibuka 24 jam dalam lingkungan kawasan tertentu?

Jadi mana-mana pengusaha stesyen minyak yang membaca catatan ini, Jangan mohon operasi 24 jam, sehingga janji-janji manis ditunaikan. Tabur janji manis kepada syarikat minyak dibolehkan.
KPDN telah menetapkan kuasa memohon untuk operasi 24 jam terletak pada pengusaha, dan bukannya syarikat minyak.


Pengusaha boleh tulis surat membatalkan permohonan sedia ada.

Kalau komisyen dah direlalisasikan, caj kad fleet sudah turun ke tahap memuaskan, caj bank turun ke tahap memuaskan. Barulah boleh cerita tentang waktu operasi.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit