test

Rabu, 23 Julai 2008

Kerisauan Kalau Ringgit Jatuh Mendadak Apabila DOllar Jatuh Mendadak

Apabila saya menonton apa yang dikatakan oleh Ron Paul, saya menjadi risau.
Dolar Amerika akan jatuh teruk, akan tetapi itu bukan kerisauan utama saya.
Kerisauan saya adalah melihat rakyat Malaysia yang matawangnya akan jatuh juga akibat daripada tambatan sana sini.

Kalau Dollar Amerika jatuh teruk, dan ringgit kita masih lagi pada kadar RM 3.2xx, jahanamlah ekonomi kita.

Baru-baru ini dolar jatuh, sehingga menampakkan harga minyak setinggit 154 USD setong, kemudian "pulih" seketika. Saya akan terus menjangkakan perkara ini akan berterusan, dan USD akan jatuh lagi dan harga minyak dunia dalam USD mencecah USD 200 setong.

Harga minyak dunia setinggi USD 130 setong pun kita sudah pening kepala.

Ron Paul, menceritakan bagaimana pada 23 mac yang lalu, Iran telah melancarkan Bursa minyak Iran, dan ia diumpamakan oleh saya sebagai Iran Menyerang Amerika

Ingat lagi peristiwa Dubai Port gagal mengambil alih pelabuhan di Amerika, mereka menarik keluar berbilion USD dari pasaran saham Amerika sehingga tergolek seketika.

Dengar apa yang diperkatakan oleh Ron Paul.


Ron Paul, berfikiran hampir sama dengan saya dan Paul Van Eeden iaitu menyalahkan cetakan Dolar Amerika berlebihan sebagai punca kenaikan harga minyak dalam USD Dollar.

Saya secara peribadi memang mahukan Amerika tersungkur, Serangan oleh iran itu memang baik bagi saya. Akan tetapi polisi Matawang Ringgit kita terlalu bergantung pada USD dan matawang kertas lain menyebabkan kita pening kepala sehingga ada yang tak cukup makan.

Tak boleh dibayangkan kalau nilai ringgit jatuh mendadak apabila US Dollar jatuh mendadak kerana tidak sempat dilepaskan tambatan-tambatannya.

Orang kebanyakan tiada simpanan emas yang banyak, termasuklah saya. Pada tahap sukar kenaikan harga runcit minyak mungkin ada yang mengkorbankan simpanannya untuk terus hidup. Bagaimana nak fikir soal menyimpan atau melabur kalau tidak cukup makan?

Orang kaya yang banyak duit, akan melihat sahaja duitnya menjadi separuh nilai, akan tetapi mereka tetap ada lebih duit.

Bayangkan kalau pekerja biasa yang tak dapat menyimpan banyak, bergantung kepada KWSP untuk hari tua, tiba-tiba carumannya menjadi separuh nilai. (Seperti mana yang berlaku pada 1998).

Kerana itu saya cadangkan Pengeluaran KWSP untuk Membeli Emas

Ada pihak yang meramalkan USD akan jatuh mendadak pada bulan September ini.

Maka, cadangan saya, kepada sesiapa yang banyak menyimpan dalam Ringgit, diversifikasikanlah ia kepada emas.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit