test

Selasa, 10 Jun 2008

Penjimatan 2 bilion, Baca Berita Dengan Betul

Sila baca berita ini (sumber asal saya tidak pasti)

PUTRAJAYA: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengumumkan empat langkah mengurangkan beban rakyat, termasuk mengurangkan elaun keraian Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, menteri dan timbalan menteri kepada 10 peratus.

Perdana Menteri berkata, kerajaan juga memutuskan cuti anggota Kabinet yang ditanggung kerajaan selama seminggu hanya dalam negara Asean.

Tiga langkah lain ialah mempercepatkan bayaran rebat tunai mulai Sabtu ini bagi meraka yang membaharui cukai jalan pada April dan Mei, selain menambah kuota fleetcard untuk mengusaha pengangkutan dan menambah baik jaringan sosial.

Katanya, semua langkah itu dapat menjimatkan RM2 bilion yang akan digunakan untuk membayar bentuk bantuan lain kepada rakyat.


Artikel itu tidak mengatakan elaun keraian mencecah 2 bilion, yang 2 bilion itu ialah penjimatan setelah beberapa langkah dilakukan.

Shahrir Samad pun mengatakan elaun menteri itu tidak sampai 1 bilion.

PULAU PINANG 8 Jun - Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad menyifatkan cadangan untuk memotong elaun yang dinikmati oleh menteri adalah tidak rasional.

Sepatutnya, kata beliau, cadangan untuk menjimatkan wang kerajaan perlu difokuskan kepada aspek rasional dan bukan disebabkan oleh perasaan marah kepada menteri.

''Kalau potong elaun menteri-menteri, tidak sampai RM1 bilion pun. Kalau elaun menteri sampai berbilion, saya rasa ada kesan.


Akan tetapi terdapat 2 topik yang sama di 2 forum mengatakan 10% Pengurangan Elaun Keraian,cuti Menteri mencecah 2 billion

Tranungkite

Mykmu (UMNO punya)

Semuanya mengiakan kononnya "10% pengurangan Elaun Keraian,cuti Menteri mencecah 2 bilion)"

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit