test

Sabtu, 21 Jun 2008

Merlimau Hanya "Pekan Kecil" Bagi Ali Rustam

Ali Rustam tulis di blognya.


Begitu juga dengan pekan kecil lain seperti Chohong, Sungai Rambai, Sungai Udang, Merlimau, Kuala Sungai Baru, Cincin, Lubok Cina dan lain-lain akan di bangunkan menjelang tempoh itu. Selain itu kita turut membina Bandar Kesihatan dan pendidikan di Gapam, Jasin seluas 800 ekar yang kini di buka peluang pelaburan kepada mereka yang berminat dalam bidang tersebut.

Ali Rustam begitu menghina penduduk Merlimau dengan menggambarkan ianya sebagai pekan kecil walhal ianya sudah bertaraf bandar sejak tahun 80an lagi. Taraf Bandar bagi Merlimau adalah berdasarkan kepadatan penduduk.

Ya, Rupa Merlimau memang seperti pekan kecil, ianya adalah disebabkan oleh dasar kerajaan negeri Melaka yang terlalu mementingkan pembangunan di daerah lain.

Pembangunan di daerah Jasin lebih tertumpu kepada "pekan" Jasin. Maka "Pekan" Jasin kelihatan lebih besar dan lebih maju akibat daripada segalanya yang melibatkan kedaerahan diletakkan di Jasin. Walhal hakikatnya lebih separuh penduduk daerah Jasin itu berada di Merlimau, (DUN Serkam, DUN Merlimau dan DUN Sungai Rambai).

Merlimau sepatutnya mengepalai Daerah Jasin, dan patut diberi nama Daerah Merlimau.

Walaupun tanpa penumpuan kerajaan negeri terhadap Merlimau, orang-orang Merlimau tetap lebih menonjol dalam sesuatu yang berkaitan dengan daerah Jasin.

Ahli Parlimen Jasin, orang Merlimau atau Jasin?
Ketua Pemuda PAS Jasin, orang Merlimau atau Jasin?
Blog Jasin Daily, orang Merlimau atau Jasin?

Perlukan saya lakukan kempen menukar nama daerah Jasin kepada Daerah Merlimau? Supaya rakyat yang lebih ramai penduduk di kawasan pantai lebih menikmati pembangunan?

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit