test

Selasa, 3 Jun 2008

Harga Minyak Akan Diapungkan atau Dinaikkan?

Kalau kita sebut harga minyak akan dinaikkan, maka nampak macam Kerajaan BN jahat, tak peduli rakyat.

Kalau kita sebut pengstrukturan semula subsidi, maka BN nampak baik sedikit.

Tak kisahlah bagaimanapun.


Pendekatan Shahrir Samad begitu berbeza dengan Pendekatan Shafie Afdal ketika dia menjadi Menteri KPDN dahulu.

Shahrir Samad lebih terbuka menerima idea, termasuk idea orang PAS untuk menyelesaikan masalah perbezaan ketara harga minyak peruncitan dengan harga sebenar.

Manakala, Shafie Afdal lebih suka menggunakan cara lama tanpa perlu idea tambahan atau luaran macamlah cara itu sahaja yang paling sesuai.

Maka Shafie Afdal hanya memberikan penjelasan yang begitu teknikal tentang subsidi, pada masa yang sama rakyat berpendapatan rendah merana. Dia nak semua orang faham penjelelasan itu dan mempersetujuinya.

Kalau ikut pemikiran cetak, memanglah kalau harga minyak dinaikkan, atau diapungkan membuatkan rakyat sengsara. Shahrir Samad telah mengatakan ianya pengstrukturan semula subsidi, bukan hapuskan terus.

Subsidi yang mengurangkan harga runcit minyak mungkin akan dihapuskan, diganti dengan subsidi lain.
Tak pastilah kaedah mana satu dia nak gunakan, samada minyak 2 gred, atau kupon subsidi atau cara lain.

Saya mengambil pendekatan untuk tunggu pengumuman idea pengstrukturan subsidi itu, kemudian barulah saya tokok tambah supaya sesuai dengan keadaan.

Sistem lama, mengsubsidikan supaya harga runcit murah memang bagi saya tak boleh digunapakai kalau harga sebenar jauh lebih tinggi dari harga pasaran. Kalau perbezaan harga itu kecil maka ianya agak sesuai.

Mengikut sistem subsidi lama, makin banyak orang guna makin banyak subsidi.
Ianya bukan berdasarkan keperluan.

Mungkin di Malaysia 1 kenderaan hanya perlukan RM 100 sahaja subsidi, tapi dengan sistem lama, kereta besar kaki jalan dapat subsidi lebih RM 300. Ini memang tidak adil kepada penunggang basikal seperti Sarjan(b) Leman dan Pakcik Dollah.

Saya tak pasti samada subsidi baru ini diberikan mengikut kepala atau mengikut kenderaan.

Kerajaan tak boleh kawal untuk menjimatkan subsidi kalau ikut sistem lama, tapi kalau ikut sistem baru, mungkin penjimatan itu dilakukan oleh rakyat dan bukannya kerajaan.

Sebagai contoh, kalau setiap kenderaan diberikan subsidi RM 200 sebulan, tapi harga minyak naik RM 2.60, pengguna yang pandai berjimat, dia akan untung.

Silap-silap dia boleh simpan lebihan pendapatan untuk masa depan. Berbanding cara lama, kalau pengguna berjimat, dia akan dapat subsidi kurang, sudahlah subsidi itu tidak nampak.

Pemboros pula berbelanja banyak dan dapat lebih subsidi, dan langsung tak sedar kononnya keseluruhan kos pembelian minyak itu telah dibayar olehnya. Kerajaan pun salah juga, siapa suruh tak beri pilihan kepada orang kaya supaya boleh beli minyak tanpa subsidi untuk berjoli.

Jadi kita tunggulah esok.

Memang tak dinafikan, akan berlaku inflasi besar-besaran seketika, apabila harga minyak itu diapungkan, Ianya sebenarnya inflasi yang disorokkan dalam beberapa tahun kebelakangan akibat pengsubsidian harga barangan kawalan.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit