test

Ahad, 25 Mei 2008

Siti Nurhaliza Mempertahankan Kedaulatan Pulau Pisang

Pulau Pisang, juga satu pulau yang dibernarkan oleh kerajan johor untuk digunakan oleh kerajaan british yang bertapak di Singapura, akibat daripada ketiadaan kemudahan GPS pada kapal-kapal pada 1800.

Di blog Pancik Lim, terdapat satu surat yang mempersoalkan kedaulatan Pulau Pisang, kerana ciri-cirinya hampir sama dengan Pulau Batu Putih, iaitu dipinjamkan ke Penjajah British di Singapura dan diki masih diselia oleh Singapura.

Soal Kedaulatan timbul apabila TLDM juga dilarang untuk memasukinya:

Persoalannya mengapa kita yang telah 50 tahun merdeka masih memerlukan bantuan Singapura untuk mengawal selia rumah api tersebut, adakah Jabatan Laut tidak berupaya untuk mengawal selianya. Disini saya ingin memaklumkan kepada YB, selama penugasan saya di pulau tersebut, kami tidak dibenarkan memasuki persekitaran rumah api, malah menggunakan jetinya juga dilarang apatah lagi memasuki kedalam rumah api. Maka sepanjang penugasan kami di sana, kami hanya memerhatikan dari jauh warga Singapura keluar masuk, tidak lebih dari itu.
Keadaannya saling tak tumpah macam Pulau Batu Putih.

Perbezaannya hanya di dalam peta masih lagi tertulis milik Malaysia, dan tiada kesilapan sepertimana pembuat peta yang mengatakan bahawa pulau batu putih milik Singapura.

Tak hairan kalau pemilikan Pulau Pisang oleh Malaysia akan dipersoalkan. memandangkan TLDM pun tiada kuasa untuk memasukinya. Maka kedaulatan itu akan dipersoalkan.

ICJ nampaknya lebih mementingkan siapa yang lebih berkuasa berbanding siapa pemilik asal Pulau tersebut.

Jadi adalah perlu bagi kita untuk meredah Pulau Pisang walaupun "tidak dibenarkan" oleh pengendali rumah api.Bendera Malaysia dan Johor perlu ada di situ.

Selain itu bukti pulau Pisang milik kita perlu diperkemaskan,

Di Wikipedia sudah mempunyai ayat seolah-olah ianya dipertikaikan

The lighthouse's status has thus been contentious in recent years due to access of Singaporean workers to the lighthouse.
Kedaulatan Pulau Pisang bukan hanya soal pulau, akan tetapi termasuk sekali laut yang di sekelilingnya.

Oleh itu sebagai langkah awal untuk menunjukkan Pulau Pisang milik Malaysia, Penyanyi tersohor Siti Nurhaliza telah menyanyikan satu lagu:

Pulau Pisang


Pulaulah Pisang...
Pulau pisang rumahlah api sayang
Pedoman kapal belayar malam
( ulang 2x )

Sebelum ajal berpantang mati
Walaupun tercampak dalam lautan dalam
( ulang 2x )

Pedomanlah kapal
Pedomanlah kapal belayar malam sayang
Sarat bermuat buah keranji
( ulang 2x )

Walau tercampak lautan yang dalam
Tidakku lupa segala janji


( ulang 2x )

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit