test

Isnin, 12 Mei 2008

Mahathir sahkan UMNO Memberi Kerakyatan Secara Murahan Untuk Menarik Sokongan

Daripada Khairul Faizi, yang diambil dari Malaysiakini,Tun Dr Mahathir telah mengesahkan bahawa UMNO telah memberikan kerakyatan secara murahan untuk menagih sokongan:

"Kefahaman kontrak sosial itu, yang harus di kongsi bersama ialah bagaimana Tengku Abdul Rahman memberikan satu juta kerakyatan kepada bangsa Cina, dengan harapan mereka memberi sokongan dalam usaha untuk menuntut kemerdekaan,"

Lihatlah bagaimana UMNO, yang kononnya memperjuangkan "Melayu", memberi kerakyatan murahan untuk meraih sokongan. Hak siapa yang diambil?

Hak yang diambil ialah Hak Orang Melayu yang asal, Hak Kaum Cina yang telah lama menetap di Malaya, hak orang-orang yang menetap lama di Malaya.

Tidak dinafikan, hak Tan Cheng Lock, yang sudah beberapa generasi duduk di Melaka.

Datuk Onn, dulu susah banyak kali mempersoalkan tindak tanduk Tunku "menjual Kerakyatan secara murahan" kepada orang asing.

Walaubagaimanapun, untuk situasi semasa, "orang asing" itu, tidak lagi asing, kerana kerakyatan telah diberikan. Terlajak perahu tidak boleh diundur.

Keturunan "1 juta orang asing" itu perlu dilayan seperti rakyat Malaysia juga.

Namun, walaupun sebelum merdeka, orang Melayu yang berkiblatkan UMNO masih tetap menyokong UMNO, untuk menumbangkan geng Datuk Onn.

"Kontrak Sosial" itu hanyalah antara komponen perikatan. tidak melibatkan parti yang bukan dalam Perikatan.

Adakah orang IMP, seperti Datuk Onn diajak berbincang sebelum kerakyatan murahan diberikan untuk memperkukuhkan perikatan?

Adakah Burhanuddin Helmi diajak berbincang?

2 Tokoh Agung Melayu itu tidak diajak berbincang, kalau tidak sudah pasti 2 tokoh agung ini tidak akan bersetuju.

Mudah sahaja UMNO menggadaikan ke"majoriti"an bangsanya, hanya kerana mahukan Perikatan itu kuat.

Lebih 50 tahun berlalu, generasi ke 2 dan ke 3 daripada 1 juta "orang asing", terpaksalah dilayan sebaiknya seperti warganegara.

Jeff Ooi pernah mempersoalkan bagaimana generasi ke 2 yang datang dari Indonesia seperti Dr Khir Toyo mendapat taraf bumiputra.

Akan tetapi, juga berlaku bagaimana generasi pertama Cina datang ke Malaysia mendapat kerakyatan.

Malaysia is known for its multi-cultural heritage and with more immigrants, our identity is further enriched. Just like my grandfather who came here from China about 60 over years ago when he was barely 18 to build a better life, these ‘new’ foreigners are here to live a fuller life.

Eh,
Saya mengenali seseorang, Ahmad (bukan nama sebenar) yang merupakan generasi ke 2 datang ke Malaysia, selepas Merdeka. Akan tetapi sehingga kini dia masih berstatus "Penduduk Tetap", tidak boleh mengundi walaupun telah bersekolah di Malaysia, mempunyai akaun KWSP, Perkeso.

Terdapat 3 senario berbeza:-

Atuk Jed Yoong yang mendapat kerakyatan
Bapa Khir Toyo yang mendapat kerakyatan dan status bumiputra
Ahmad (bukan nama sebenar), masih belum dapat kerakyatan walaupun sudah generasi kedua di Malaysia, anaknya dikira generasi ke 3.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit