test

Ahad, 25 Mei 2008

Idea Lama Dr. Mahathir , Dinar Sebagai Matawang Berkumandang di Jepun

3 hari lepas, saya terbaca tentang Dr. Mahathir masih lagi ingin meneruskan usaha mempromosi Dinar sebagai matawang.

Kali ini dia telah mencadangkan bahawa Negara Asia Timur supaya mempunyai matawang khas untuk urusniaga sesama mereka dan mengambil Dinar sebagai contoh.

Beliau berkata mata wang dagangan tunggal seumpamanya seperti dinar yang pernah dicadangkannya semasa beliau menjadi perdana menteri akan membantu merangsang dagangan di dalam rantau di samping menghapuskan risiko yang membantu yang dikaitkan dengan turun naik kadar tukaran wang.

"Ia juga akan menghapuskan spekulasi mata wang dan manipulasi dari mana-mana negara Asia telah terjejas, seperti Malaysia semasa krisis kewangan 1997/98," kata beliau semasa perbincangan panel pada Persidangan Antarabangsa Nikkei Ke-14 mengenai "Masa Depan Asia" di sini Khamis.

Dr Mahathir berkata dolar AS merupakan mata wang yang digunakan bagi dagangan sekarang tetapi ia tidak stabil dan terdedah kepada manipulasi.

Selepas puas Dr. Mahathir melobi dinar supaya digunakan dalam urusniaga, kini dia pula mencadangkan satu matawang serantau yang menyerupai euro.

Politik Dinar begitu tidak popular di Malaysia, seolah-olah tidak nampak kepentingannya dalam menjaga kedaulatan ekonomi Malaysia.

Di Malaysia, Ahli Politik yang pro kepada Dinar adalah Husam Musa, Dr. Mahathir , Redhuan Onn dan saya. (Saya ahli politik kah?)

Sekiranya penyelesaian dinar sebagai matawang begitu sukar diimplementasikan, atas sebab ianya tidak boleh diniagakan untuk membeli rumah atau kereta dan perbelanjaan biasa. Mungkin kerana ketiadaan denominasi kecil Dinar.

Denominasi kecil Dinar boleh dalam bentuk Dirham perak.

Kalau nak denominasi kecil lagi, mungkin kena guna wang Kertas. sebagai contoh, matawang "Det" yang bernilai 1/10 Dirham.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit