test

Khamis, 15 Mei 2008

Catatan untuk Palestine

Hari ini 15 Mei 2008.
Selain daripada sebagai hari terakhir bagi mencarum KWSP bulan ini, hari ini juga dipnggil sebagai hari Palestin, kerana pembentukan Israel sebagai 1 negara berlaku pada 15 mei 1948.

Ramai di antara pembaca islam yang mungkin tidak faham mengapa kita perlu bersungguh-sungguh mempertahankan palestine. Oleh itu sila cari/beli/baca buku "Baitul Muqaddis Tanggung jawap Umat Islam" tulisan Dr Yusuf Al Qardawi.

Dahulu, ada pernah kawan saya mencadanngkan supaya palestine berundur dahulu, akan tetapi bagi saya itu bukan langkah bijak, perkara yang nak dipertahankan adalah tanah dan wilayah. Sekitranya berundur, maka jadilah seperti Melaka yang dijajah beratus tahun.

Sultan Melaka sepatutnya tidak lari dan terus mempertahankan Melaka sehingga akhir hayat, dan bukannya berundur dan cuba menyerang balik. Kerana yang hendak dipertahankan itu ialah tanah melaka bukannya nyawa Sultan.

Kerana sebab itulah masih ramai yang masih berada di Palestin mempertahankan tanah dan wilayah. Walaupun tinggal sedikit yang tidak dilabel sebagai "Kawasan Isreal", akan tetapi ia tetap perlu dipertahankan.

Kes yang lebih kurang berlaku di Patani, dimana Wilayahnya berada di kawasan Siam. Mereka terus mempertahankan tanah itu sehingga akhir hayat.

Kalau diikutkan konsep Sultan Melaka yang melarikan diri ke Johor, sudah lama Palestine dan Patani tergadai.

Bezanya perjuangan Palestine dengan Patani adalah, perjuangan di Patani adalah dianggap perjuangan penduduk patani sahaja, dah bukannya perjuangan umat Islam di Nusantara.

Walaupun ada Negara Pak Arab kaya yang mengiktiraf Israel, namun banyak lagi bangsa Arab Islam yang membantu Palestin. Pak Mat Melayu Islam yang tak berapa kaya ni pun tak iktiraf Israel.

Jangan sesekali menganggap penubuhan Israel itu sebagai satu negara yang sah. Begitu juga Keadaan di Patani, Jangan sesekali menganggap Patani itu milik Thailand.

Akan tetapi keadaan berlaku sebaliknya. Pak Melayu Islam mengiktiraf Patani sebagai wilayah Thailand sejak dari dahulu. Orang Islam di Malaysia sudah lupa yang dahulunya kerajaan Kesultanan Melayu bersama-sama membantu Kesultanan Melayu Patani daripada dijajah.

Jangan Sesekali mengiktiraf Perjanjian Bangkok sebagai perjanjian yang sah kerana ia tidak disertai oleh wakil Melayu Islam Patani.

Selain Hari 15 Mei untuk Palestin, Rasanya perlu ada 1 tarikh sesuai untuk kita memperingati Hari Patani.
2009, tahun genapnya 100 tahun perjanjian Bangkok diimplementasikan.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit