test

Sabtu, 5 April 2008

Membarisannasionalkan Pakatan Rakyat?

Baru baru ini, 3 Presiden parti utama Pakatan rakyat telah menubuhkan pakatan rakyat. Ianya Bagi saya seolah-olah langkah meniru Barisan Nasional yang sedang runtuh itu.

Mengapa kita perlu meniru Langkah Barisan Nasional?

Walaupun tidak kedengaran perkataan "Satu logo" ketika kenyataan Pakatan Rakyat dtubuhkan.

Pada pendapat peribadi saya, saya lebih menyukai kesemua parti menggunakan logo masing masing.

Masih ingatkah lagi suatu ketika dahulu PAS dikecilkan apabila berada dalam Barisan Nasional, ketika zaman Tun Razak?

Begitu juga PPP, suatu ketika dahulu mempunyai banyak kerusi, tapi kini ianya seolah-olah lenyap dibawah Barisan Nasional.

Di Banyak negara lain, tidak pun parti-parti politik menggabungkan dirinya untuk menggunakan satu logo. Kenapa sibuk untuk mengsatulogokan Pakatan Rakyat?

Lihatlah Barisan Kabinet Sweden yang terdiri daripada banyak parti.

Memang ramai orang kampung terlalu bodoh untuk menilai logo, akan tetapi kita tak perlu memperbodohkan mereka. Mari kita cerdikkan mereka untuk memilih parti politik yang dia suka.

Sepatutnya Pakatan Rakyat menyanggah ROC , kenapa beberapa parti boleh menggunakan 1 logo parti tanpa Parti itu tidak dibubarkan atau tidak digabungkan.

Kalau benar Barisan Nasional nak menggunakan 1 logo, bubarkan UMNO, bubarkan MCA, bubarkan MIC, jadikan Barisan Nasional sebagai 1 parti berbilang kaum seperti yang dicadangkan oleh seorang genius dari gerakan.

Bagi saya, jika pakatan boleh berjaya, biarkanlah ia sebagai pakatan bukan parti politik gabungan. Mengapa perlu menghadkankan batas berpolitik, ahli-ahli parti politik di bawah Pakatan Rakyat? Mengapa perlu disahut cabaran Ali Rustam supaya meniru gagasan yang sedang runtuh?



http://sebolku.blogspot.com/2008/04/membarisannasionalkan-pakatan-rakyat.html

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit