test

Sabtu, 29 Mac 2008

UMNO CERTIFIED, Beras , Yahoo Pipe

Suatu ketika dahulu, saya pernah menggunakan logo ini


Ketika itu, di Media Utama, telah menyiarkan berita akan beberapa laman web Reformasi yang berbahaya. Sejurus selepas itu logo itu dibuat. Bergembiralah webmaster laman-laman reformasi untuk menggunakan logo itu. Ketika itu belum ada lagi istilah "blogger". Laman web berkonsepkan blog yang saya baca hanyalah "Alan Cox Diary" dan "Telsa's more accurate diary". Tak sangka pula konsep sebegitu begitu popular sekarang, sehingga diberi nama sebagai "blog".


Kini, Ali Rustam mengumumkan "240 laman blog pembangkang". Maka kita perlukan logo baru bertulis
"Disahkan UMNO
1/240 blog pembangkang"

Ada sesiapa yang boleh tolong rekakan?


Pasti ramai diantara pembaca yang tertanya, dari mana datangnya nama "Beras Padu". "Beras" berasal dari laman http://beras.tripod.com , Ini gambar Arkibnya (mesti klik). Ketika itu zaman RSS amat baru dicipta, jadi untuk menarik (fetch) tajuk berita dari beberapa laman reformasi dan parti politik pembangkang amatlah memeningkan kepala.

[Sila berhenti membaca setakat ini jika anda tidak suka perkara teknikal]


Sebentar tadi saya telah melawat kiriman blog Kak Jie berkenaan, "Top Commentator"

Saya dapati Idea untuk membuat Top Commentator itu begitu genius. Ianya berasal menggunakan 1 Javascript yang mengolah 1 skrip Yahoo Pipe.

Idea untuk membuat Yahoopipe itu sendiri menakjubkan.

Bayangkan ketika dahulu, untuk membuat beras.tripod.com, saya perlu paipkan, beberapa kali laman web harakah atau laman reformasi sehingga akhirnya menjadi sebaris tajukberita.


cat harakah.html | grep -bla bla| sed -bla bla | tail -bla bla| head blabbla > output.html

"|" adalah paip.

Tapi kini ada Yahoo Pipe

Secara teori, semua laman web pembangkang, walaupun yang tidak menyediakan RSS boleh dioutputkan sebagai RSS dan kemudian diberaspadukan.

Semalam, saya telah menjumpai laman web PAS di negeri mana entah yang tak menyediakan RSS, Kecewanya saya kerana tidak dapat menambahkannya ke Beras Padu, akan tetapi kini, dengan adanya Yahoo Pipe, ianya tidak mustahil.

Terima Kasih Mak Merusuh yang menyediakan tutorial Top Commentator.

p/s: Adakah perlu saya masukkan Blog Dr Khir Toyo ke Beras Padu?

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit