Bila kugoogle "Kaviti Sifar" rupanya kempen Kaviti Sifar telah dilakukan oleh kerajaan pada Mei tahun lepas.
Rujuk:
Kesihatan mulut wajar diberi perhatian
Gigi berlubang risiko jangkitan mulut
Bagaimana kempen sebegitu boleh tidak sampai kepada pengguna, sehinggakan masyarakat akan menganggap Kempen Kaviti Sifar itu adalah kelolaan Colgate.
Bayangkan, kalau pada 15 tahun akan datang, semua rakyat malaysia lepasan SPM mempunyai gigi yang cantik dan elok. sambung belajar di luar Negara, secara automatik negara luar akan mengkagumi Malaysia. Hanya berdasarkan gigi.
Kalau bukan untuk dijadikan "kebanggaan", bukannya gigi orang lain yang cantik/elok, gigi rakyat Malaysia juga. Untuk kebaikan rakyat.
Akan tetapi, apabila ianya diambil serius oleh Kementerian Kesihatan, akan tetapi sebagai negara yang mahu menguasai dunia, kita perlu langkah yang melampau.
Kanak-kanak perlukan ikon atau idola bergigi cantik supaya memotivasikan kanak-kanak dan orang dewasa untuk menggosok gigi.
Siapa Ikon itu?
Siapa idola itu
Suatu masa dahulu, saya pernah menulis tentang program angkasawan, yang boleh dikira tidak membazir, jika ianya dimanafaatkan sepenuhnya.
Kalau dengan pembelian sukhoi Su 30 MKM (tanpa "komisyen" orang tertentu), kita dapat hantar angkasawan, memangkin minat sains pelajar kampung, memangkin minat menjaga gigi, maka ia tidak membazir.
Tapi kalau Dr SMS dan Dr Faiz tak turun ke sekolah luar bandar, memangkin minat sains kanak-kanak. Maka ia boleh dikira membazir.
Sepatutnya Dr SMS dan Dr Faiz boleh jadi "Duta Sains" dan "Duta Penjagaan Gigi" untuk sekolah-sekolah.
Dapat buat 2 kempen dalam satu.
gunakan slogan ""Kalau Tak Gosok Gigi, Jangan Mimpi Hendak Jadi Angkasawan" sebaik mungkin
Ia menjadi tidak membazir kalau peruntukan pertahanan boleh digunakan untuk kebaikan kementerian pendidikan DAN kementerian kesihatan.
Buat apa Dr Faiz ke PLKN? nak jumpa pelajar lepasan SPM, tatkala pelajar di kampung yang memerlukan idola untuk meminati sains.
Berbalik dengan kempen Kaviti Sifar yang gagal itu.
Kementerian kesihatan mungkin tidak terfikir untuk menggunakan khidmat 2 angkasawan ini untuk menjayakan misi Kaviti Sifar.
Oh,
"Kaviti sifar" bunyinya hampir sama dengan "Graviti Sifar", jadi memang sesuailah angkasawan itu dijadikan ikon kempen pergigian.
Graviti Sifar , Kaviti Sifar
Tidak dilupakan, Kekanda Khir, sebagai Dr Gigi yang kedua popular di Malaysia juga boleh menjadi idola kempen kaviti sifar peringkat selangor. Tidak dinafikan giginya memang cantik dan dia popular.
Walaupun dulunya dia popular dengan "penyapu", maafkanlah kesalahan kekanda khir itu. Mari kita sinonimkan Kekanda Khir dengan Berus gigi.
Selain dari itu, seseorang yang popular, kini agak terluang masanya dan mempunyai gigi cantik, juga boleh menjadi Idola kempen Kaviti Sifar.
iaitu...
Jadi terpulanglah kepada Kementerian Kesihatan untuk memilih siapa idola bagi kempen "Kaviti Sifar".
Kalau Kementerian Kesihatan taknak lantik Idola bagi Kempen Kaviti Sifar, Saya akan lantik "Idola bayangan Kaviti Sifar" sendiri iaitu Calon Angkasawan Bluequil merangkap Timbalan Menteri Kesihatan Kabinet Bayangan Beras Padu (KBBP) iaitu miLLa. hehe
0 comments:
Catat Ulasan