test

Sabtu, 8 Mac 2008

Sekitar Hari Pilihanraya

Seawal pagi saya bangun untuk ke pondok panas PAS Sempang, aku kejutkan "jaga kubur".

Sebagai PACA no 1, di saluran 4, maka menanti PACA BN tiba, terpaksalah saya mangira slip undi berseorangan. Uji pensil, kemudian bila PACA BN datang, maka sesi 'seal' dilakukan.

Maka bermulalah undian, mulanya kerani itu tidak sebut nombor siri, terpaksa saya tegur, kemudian dia membacanya.

Kemudian datang pula ramai yang bawa Slip BN, saya tegur, maka mereka tak bawa lagi.

Sampai 1 ketika, ada seorang wanita cuba memasukkan kertasundinya, terselak sedikit, nampak pangkah PAS, tergamam saya seketika. Tak tau nak kata apa, rasa nak berterimakasih sahaja.

Selesai bertugas, saya ke Merlimau untuk mengundi, Keadaan situ agak ganjil, walaupun selemah-lemah PAS Sempang, masih lagi ramai orang.

Kemudian saya duduk seketika untuk meramaikan Sekolah Cina Merlimau dalam 1 jam.
Kemudian saya lalu ke Tedong, melihat Md Noor yang bersungguh-sungguh walaupun dengan bantuan beberapa kerat manusia.

Di Serkam Pantai mewah dengan Anggota pengibar bendera di tepi jalan.

Kemudian Balik ke rumah, singgah di SKM Merlimau, melihat PAS ditipu bulat-bulat, Pondoknya diukur dari pintu pagar yang tidak ditutup.

Berbalik kepada Sempang, rasanya dah ada teknologi yang cukup, tapi tak terbuat. Komputer ada, tapi tak sempat nak guna, Pencetak dah beli tapi tak sempat lagi nak cetak slip awal-awal.

Begitu juga kempen SMS, terlalu lambat dpat Idea untuk gunakan kempen SMS khusus pengundi sempang, lambat beberapa minit untuk kirim senarai nombor ke "kaki SMS", dia dah balik rumah.

Begitu juga soal bendera, bendera ada, tetapi terlalu lewat tiba dan konsep "visibility" tak difahami dengan baik. (biasanya orang kampung akan rasa lebih besar lebaih baik, lebih tinggi lebih baik berbanding dengan "eye level").

Walaubagaimana pun PACA BN tanya "Tahun ni PAS dapat banyak peruntukan ke"?

Banyak lagi benda perlu dipertingkatkan.

Pukul 5 nanti ank kira undi.....

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit