test

Khamis, 13 Mac 2008

Lihat Krisis MB Perak dari sudut positif

Saya tahu, krisis perlantikan MB perak adalah memeningkan.

Kronologinya sebegini.

Isnin:
Sultan panggil wakil-wakil PKR, PAS DAP
Selasa:
Wakil PAS PKR DAP jumpa sultan, dan berbincang dan mengatakan terpulanglah kepada sultan untuk memilih. Dipersetujui oleh ketiga-tiga wakil. Kesemua
Rabu:
Telah diumumkan bahawa Ir Nizar, dipilih menjadi MB. Kemudia DAP punya CEC cadang untuk tak hadir majlis perlantikan. Pada masa yang sama penyokong DAP kebanyakannya membantah tindakan Lim Kit Siang di blognya.


DAP dan PAS sebenarnya memang tiada pakatan sebelum pilihanraya, kecuali ketika membahagian kerusi. Akan tetapi terdapat arahan Pimpinan PAS menyuruh Ahlinya untuk mengundi DAP dan PKR untuk menumbangkan BN.

Apabila keadaan sebegitu berkalu di Perak, dimana DAP mempunyai lebih banyak kerusi berbanding PAS dan PKR, ia seolah-olah DAP mempunyai hak mutlak untuk memjadi MB.

Situasi di Perak agak berbeza kerana wujudnya Undang-undang Tubuh Negeri yang mengkehendaki Melayu Islam menjadi MB.

Namun DAP tidak meletakkan calon melayu Islam di Perak, Maka berkuburlah peluang untuk menggunakan mendapatkan MB melayu Islam dari DAP. Adakalanya DAP kelihatan untuk tidak cuba memancing pengundi Melayu.

Sokongan Melayu kepada DAP sebenarnya datang dari pimpinan PAS dan PKR.

Jika kita lihat, dari satu sudut, sebenarnya keputusan Sultan Perak (anak Raja Dr Nazrin) adalah bijak. Jika Wakil DAP dipilih, kemudian orang melayu akan bising, walaupun sebenarnya memang cukup ramai ADUN melayu dari BN, PKR dan PAS di Dewan Undangan Negeri.

Maka Wakil PAS dipilih, bukan kerana dia PAS, tapi kerana personaliti dirinya.
Maka, DAP Terpaksa berurusan dengan wakil PAS dalam pentadbiran.
Dari situ maka akan wujudnya integrasi kaum yang lebih baik.

Wakil DAP akan memahami Islam dengan lebih baik, dan Wakil PAS akan memahami isu antara kaum dengan lebih baik.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit