test

Isnin, 17 Mac 2008

Adakah nilai 20 meter padu air percuma itu bersesuaian?

Saya menyambut baik hasrat kerajaan campuran Negeri Selangor untuk memberi bekalan air percuma sebanyak 20 meterpadu (tiada kaitan dengan beraspadu).

Namun, apabila kita ingin menjadi negeri maju, efficiency perlu ada.

Dari mana datang nilai 20 meterpadu ?
Adakah ia nilai yang optimum?

20 meter padu bekalan air mungkin diambil dari purata penggunaan air isirumah.

Adakah penggunaan air purata rumah di negeri Selangor memang tepat tepat 20 meter padu? atau 21.x atau 22.x atau 25.x

Di sini saya mencadangkan nilai 20 meter padu itu dikaji semula, atas tujuan untuk mendidik rakyat negeri Selangor supaya berjimat cerman. Walaupun Negara Malaysia kaya dengan sumber air.

Jadi adalah dicadangkan supaya nilai takat pemberian air percuma itu adalah rendah sedikit dari purata penggunaan air di negeri Selangor.

Sebagai contoh, Jika purata penggunaan air di rumah di Negeri Selangor adalah 25 meter padu, maka nilai OPTIMUM bagi air percuma adalah 15% lebih rendah dari purata 25 meter padu iaitu 21.25 meter padu.

Jadi disitu kita dapat mendidik rakyat supaya berjimat sedikit, supaya tidak perlu bayar apa-apa. Sebagai contoh, menggalakkan pengguna supaya menutup pili air ketika memberus gigi.

Adalah dicadangkan supaya, pendidikan penjimatan air juga dapat diberikan dengan menyelitkan slogan pada bil air yang percuma itu.

Jadi di harap pihak bekalan air dapat membekalkan nilai purata sebenar penggunaan air bagi golongan pertengahan supaya nilai optimum takat air percuma dapat dicapai, dan pengguna akan berusaha supaya bil airnya percuma.

Di harap ADUN Termuda Di Malaysia atau ADUN yang belum beli Songkok akan mengutarakan pandanganku ini.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit