test

Rabu, 13 Februari 2008

Terima Kasih Poland

Apabila dekat dengan pilihanraya (atau pilihan raya), maka banyaklah cerita indah tentang ekonomi, di sebarkan supaya menunjukkan kecekapan pemerintah menjaga ekonomi, menarik pelabur, menambah kekayaan negara.

Kita lihat satu cerita indah ekonomi.

RM100bil trade surplus is second highest ever

Eksport ke Amerika Syarikat berkurang 14.5%
Eksport ke Poland meningkat 73.3%
Eksport ke Qatar meningkat 47.3%
Eksport ke Iran meningkat 31%


Tidakkah ia sesuatu yang baik, apabila kita kurang berdagang dengan Amerika, tetapi lebih diversify ke banyak negara lain.

Kalau mengikut benua:-
From a regional perspective, North-East Asia was Malaysia’s largest regional export market, accounting for 29.1% of total exports. That was followed by Asean with a 25.7% share, North America with 16.2% and European Union with 12.9%
.

Saya memang lebih suka apabila Amerika tidak jadi Rakan Dagangan No.1 Malaysia. Dan saya juga menentang US-FTA.

Maka itulah cerita indah Ekonomi Malaysia. dan sudah pasti KDNK Malaysia akan meningkat.

Akan Tetapi, Ekonomi bukanlah hanya diukur dengan berapa banyak harta yang ada pada perbendaharaan negara, ianya diukur juga pada berapa kuat kuasa beli rakyat, pendapatan perkapita.

Jadi, untuk mengimbangkan kekayaan negara yang melimpah ruah itu, Malaysia terpaksa menjadi Negara Kebajikan, supaya kekayaan boleh dikongsi kepada rakyat. Sekurang-kurangnya dalam tempoh beberapa tahun ini dahulu.

Sekiranya ramai rakyat yang tidak mampu untuk membeli itu dan ini terutama sekali hartanah, ia akan mengakibatkan hartanah Malaysia tergadai ke "Pelabur Asing".






0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit