test

Isnin, 28 Januari 2008

Tentera Rom Siti Nurhaliza

Semalam saya menonton seketika Anugerah Juara Lagu ke-n (n 0 Integer yang saya lupa).

Saya amat terpesona dengan Kreomatografi lagu Destinasi Cinta nyanyi Siti Nurhaliza. Walaupun saya mempunyai Album Transkripsi Siti Nurhaliza, namun itu bukan lagu yang saya suka dengar, tidak tahu pun itu popular. Kufikir ia hanya pelengkap album sahaja.

Mari kita lihat video ini:-
(bukan akaun youtube saya)


Tertarik sungguh saya akan tariannya dan muziknya. Seakan ada unsur "perang", Ada beberapa panji ala Cina berwarna hijau, mengepung penari yang berpakaian seperti tentera Rom. Terus saya teringat kisah lama bagaimana Islam menumbangkan Rom pada peperangan Yarmuk, walaupun bilangan tentera Rom 5 kali ganda. Ketika dalam masih peperangan Komander tentera Khalid al-Walid diturunkan pangkat, Namun dia tetap berjuang kerana katanya "Aku Berjuang Bukan Untuk Umar".

Berbalik kepada Tentera Rom Siti Nurhaliza, ia kelihatan cuba bergerak, namun tak bergerak. Walaupun berpusing-pusing, Akhir sekali, Panji Cina berwarna Hijau ala Bendera PAS berkibar semula.


Apakah tafsiran bagi tarian sebegitu?
mungkin ...

"Dengan sokongan orang cina terhadap Islam, Tentera Rom pun dapat dikalahkan".

atau

"Tak mustahil Parti yang kelihatan kuat seperti tentera rom untuk dikalahkan"

atau

"PAS memerlukan lebih ramai cina islam (bukan setakan sokongan cina bukan islam) untuk menjatuhkan Parti yang kelihatan kuat seperti Tentera Rom"

atau

"Tentera Rom yang kalah ketika perang Yarmuk kini menutup aurat"

atau

"Tentera Rom Siti Nurhaliza asalnya tidak menutup aurat, akan tetapi melihat akan tindakan melampau terhadap Faizal Tahir, maka tentera Rom itu tutup aurat"

Saya pun tak tahu apa mesej yang hendak disampaikan oleh tarian tentera rom siti Nurhaliza itu, mungkin anda pun boleh reka sendiri tafsirannya.

Dan mungkin tentera rom itu sebenarnya bukan tentera rom, tetapi orang scotland yang memakai kilt seperti IDa, tetapi tak jumpa kain petak-petak.
Maka dililitkan kain seperti "pangkah" pada bendera scotland supaya kelihatan seperti orang scott.

Eh, ada pangkah?
Ada bendera Hijau?

oooo mungkin Siti Nurhaliza maksudkan ialah "Undilah PAS"

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit