test

Rabu, 23 Januari 2008

Faizal Tahir yang tidak melawan

Dalam minggu lepas, kecoh tentang berita Faizal tahir yang membuka baju secara langsung dalam persembahan di Saluran 8TV, maka secepat kilat dia dicemuh satu negara. Akibat tindakan yan memalukan itu, dia dikenakan tindakan yang AGAK keras oleh pelbagai pihak.



Kalau dari sudut hukum, dia hanya mendedahkan kurang dari 20% daripada auratnya, dan dikenakan tidakan sebegitu, namun ramai juga yang mendedahkan lebih dari 80% auratnya tidak dikenakan tindakan.

Siapa Faizal Tahir untuk melawan? dia hanya artis melayu biasa, dan dunia sudah maklum artis melayu sering diperkotak katikkan oleh pihak yang lebih besar. Dia bukan Anwar Ibrahim atau Suwandi.


Disebabkan tindakan dia amat "memalukan", bukannya berdasarkan berapa banyak aurat yang didedahkan, Maka dia dijatuhkan hukuman mengikut undang-undang rimba.

Ramai ahli sukan yang membuka baju selepas perlawanan, sehingga bertukar aju dengan pasukan lawan, tidak dikenakan tindakan, kerana ia tidak "memalukan".

Ramai perenang membuka baju sebelum berenang, tidak dikenakan tindakan kerana ianya tidak "memalukan".

Jadi oleh kerana ianya "memalukan", dan jenis manusia yang tidak melawan, makan mudah sahaja Faizal Tahir dikenakan tindakan, mengikut sesuka hati @ undang-undang rimba.

Saya tertanya juga, atas akta apakah dia dikenakan tindakan?
Adakah dia dibicarakan, adakah dia diberi peluang bela diri?

Adakah perkara sebegini boleh dilakukan terhadap artis bukan melayu?
Pasti ramai yang akan bangkit dan "melawan".

Jadi, oleh itu diharap janganlah ditiru tindakan Faizal Tahir jika anda jenis tak melawan.

Artis lain, boleh cuba buka baju, tapi tutup pusat, lihat apa tindakan SKMM.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit