test

Ahad, 23 Disember 2007

Pelaburan dan Melayu

Saudara 'San' telah ulas di topik Rasuah telah menjadi kebiasaan:-


No wonder that prospective foreign investor stated, "Invest anywhere in Southeast Asia but not Malaysia!" When I wanted to start a business, the first thing they ask is about a malay partner.

Obviously, the sick value systems perpetrated by Mahathir is so widespread that daylight robbery and corruption is perfectly okay and are normal, everyday values.

End the NEP. Let us get back to being a normal country where every Malaysian is equal.


Ditelah mati anak diluah mati bapak.
Itulah ungkapan yang sesuai untuk BSKL / KLSE.

Iklim pelaburan Malaysia sebenarnya lemah.
Walaubagaimanapun, pihak tertentu, menggunakan kuasa politik yang ada sering meningkatkan indek kompositnya supaya ia diminati pelabur.

Hampirt setiap tahun, Indeks akan naik apabila tarif elektrik dinaikkan.
Banyak kali instrumen pelaburan KWSP (EPF) digunakan untuk menyelamatkan syarikat tertentu, dan banyak kali ia digunakan untuk mem'bullish'kan KLSE.

Terlalu banyak langkah kerajaan yang mesra pelabur tetapi tidak mesra rakyat. Juga tetap Malaysia tidak dianggap tempat pelaburan yang menarik.

Tetapi Malaysia negara kita, pelabur tetap perlu ditarik, indeks kita tetap perlu dipertingkatkan. Akan tetapi langkah seperti menaikkan tarif supaya TNB untung, membayar konsesi tol supaya PLUS dan syarikat lebuhraya lain untung, memang dapat dapat meningkatkan indeks komposit BSKL tetapi rakyat yang membayar harganya.

Di Malaysia, Siapa pelabur tempatan? Selain dari instrumen pelaburan seperti PNB, Tabung haji, unit amanah, kebanyakan pelabur tempatan adalah Orang Cina. Bukan salah mereka kerana membeli saham TNB, PLUS dan lain-lain ianya memang senaraian awam (Public Listed).
Jadi siapa yang untung lebih kalau kuasa kerajaan digunakan untuk mengkayakan TNB dan PLUS?


Dari situ kita dapat lihat bagaimana DEB (NEP), walaupun mensyaratkan sekurang-kuranganya 30% pegangan bumiputra, akan tetapi Orang Cina yang untung lebih.

DEB yang kononnya untuk mencapat 30% pegangan ekonomi, akan tidak berjaya jika 30% itu diberikan kepada individu. Amat tidak adil, kalau seseorang individu melayu (biasanya UMNO) mendapat perkongsian 30% pada syarikat senaraian awam, walhal ramai lagi yang miskin.

Saya, secara peribadi menentang DEB jenis sebegitu, kerana ia tidak memberi manafaat kepada ramai lagi orang Melayu yang miskin.

Samada wujudnya DEB jenis itu atau tidak, yang miskin tetap miskin, yang kaya hanya individu tertentu.
Pengarah yang hanya jadi boneka.

Jadi apa penyelesaiannya?
Ramai lagi Melayu yang miskin, hendak diberikan percuma 30% kepada boneka?

Tatkala kerajaan pimpinan PakLah cuba menafikan golongan India tertindas di Malaysia, maka mereka pun keluarkan statistik menunjukkan peratusan golongan India dibawah tahap kemiskinan adalah sebenarnya jauh lebih rendah daripada orang Melayu.

Saya tidak ingat berapa peratusannya, akan tetapi orang melayu dibawah paras kemiskinan adalah 8% berbanding India hanya 2%. (untuk cina saya tidak pasti)

Sudah semestinya pemberian 30% saham kepada pengarah boneka itu tidak dapat membantu golongan 8% dan 2% itu.

Jadi apa penyelesaiannya?

Wujudkan 1 badan Pemegang Amanah, Siapkan tabung khas untuk pemegang amanah itu,
Daftarkan golongan miskin supaya telus supaya tidak ada orang kaya yang berpura miskin.
Ubahsuai DEB, dan gantikan syarat 30% bumiputra itu kepada pemegang amanah itu.
Maka jika kalau ada dividen atau pertumbuhan modal, maka ianya adalah milik golongan 8% dan 2 % itu.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit