test

Isnin, 12 November 2007

Pasca Perarakan BERSIH ==> LowYat

BABAK Asam Pedas
Selepas pulang dari perarakan BERSIH, saya makan dahulu di kedai "Asam Pedas" setiawangsa, Pada menu ada "Latte" tetapi bila sudah duduk dan nak pesan, rupanya Latte tiada.

Akan tetapi, oleh kerana kepala otak ini berjalan, maka saya pesan 2 cawan air.
1. Nescafe
2. Espresso

Kemudian, Expresso dicampurkan sedikit sedikit ke dalam Nescafe. Tumpah pula sedikit.

Oleh kerana bosan keseorangan, maka saya pesan 2 orang wanita untuk menemani saya.
Maka mereka pun tiba dan duduk dengan saya.



Setelah minum dan borak seketika. Saya mengambil keputusan untuk membawa pulang salah seorang dari wanita itu. Wanita yang lagi satu ditinggalkan sahaja.


BABAK Lowyat

Kemudian, saya bersama wanita itu pergi ke LowYat.
Setibanya di Lowyat, terjumpa UMPC Fujitsu yang amat menggiurkan, U1010, rasanya dulu mahal, tapi kini tak sampai 4 ribu. Boleh muat kocek tetapi cukup-cukup sahaja.

Kemudian jumpa lagi UMPC jenama gigabyte, lebih murah, lebih ringkas, tapi agak sukar sedikit untuk masuk kocek.

Sebelum balik, jumpa lagi 1 UMPC jenama jepun, tak ingat tapi bermula dari "K", ia memang tak muat kocek tetapi cukup kecil.

Wanita itu sibuk mengkaji Kamera Olympus yang diperagakan di kawasan tengah. Masih lagi belum tahu model/jenama apa yang dia nak.

Rayau punya rayau, nampak banyak LCD Monitor, oleh kerana baru-baru ini ada buat pengiraan saiz TV LCD, maka banyak pula monitor skrin lebar dipasaran. Harga pun boleh tahan. Paling besar Monitor LCD yang skrin lebar ialah 22 inci. Belum buat pengiraan lagi, adakah kalau tengok DVD gambarnya akan lebih besar dari TV 4:3 29"?
Tak pandai pula nak buat persamaan seterentak guna komputer, dulu belajar guna kertas sahaja.

Dengarnya, Monitor LCD ada yang 24 inci tetapi tidak dijual di Malaysia. Ada dijual di Singapura dan Korea.

Kenapalah dulu masa beli Monitor LCD tak terfikir akan Skrinlebar?
Ketika itu DVD Transformer belum keluar lagi.

Kemudian pergi ke kedai Apple, cuba tanya pasal AppleTV, macam ayam dengan itik rasanya.
Kalau ikut perancangan Asal, nak beli AppleTV untuk dijadikan Media Center merangkap 'Wifi Audio Reciever'. Kerana Macmini yang asalnya untuk dijadikan Media Center, telahpun dijadikan komputer.

Oleh kerana saya mahukan audio dari Apple dimainkan di pembesar suara yang jauh, maka mereka mencadangkan Airport Express. Dia boleh mainkan audio dari iTunes dari Apple atau Windows, menarik juga. Akan tetapi mereka mengatakan bahawa audio yang dikeluarkan hanya dalam bentuk analog melalui 'streo minijack'. Agak menyedihkan juga bila isyarat audio yang nak dikekalkan dalam format digital melalui wifi, akan keluar sebagai analog, entah DAC apa yang dia pakai.

Timbul persoalan, kalau bukan iTunes, perisian lain boleh kah? bagaimana pula dengan Linux?
semua itu belum dikaji lagi.

Namun apa yang saya temui ialah, rupanya Airport Express boleh output sebagai optical melalui mini toslink. Macam macmini dan macbook juga. Bermati-matian orang di kedai Apple itu mengatakan ianya tak boleh guna optical.

Leceh betul hidup di Malaysia. Ideologi tentang audio hampir sama bagi semua orang.
Sudahlah susah nak buktikan pasa erisar tentang "3 way" semestinya lebih baik dari "2 way".

Kalau 3 way sentiasa lebih baik dari 2 way, siapa pula nak bayar ribu-ribu beli pembesar suara B&W 602 S3 ini. Kalau '3 way' tak sampai RM 300 bersepah di kedai elektri berdekatan.


Walaubagaimanapun saya dah jatuh cinta dengan Airport Express, tak perlu beli Apple TV, tak perlu beli reciever Yamaha yang ada rangkaian yang baru.

Babak TT Viosclub

Tiba di Melaka saya dan Wanita tadi pun pergi ke Cheng, untuk sesi Teh Tarik (tapi minum kopi). Seperti biasa, disitu jadi tempat memperagakan sistem audio, pembesar suara, wufer sub (sub-woofer).



Saya pun memperagakan pembesar suara Infinity 6020 CS (set komponen) yang baru dipasang tanpa penukaran Unit Kepala (Head Unit / HU). Biasalah, dalam dunia kereta, Pembesar suara mesti kelihatan besar, nampak cantik, berlampu. Rasanya, kalau beli Infinity Kappa sekalipun, mesti akan dipandang sebelah mata, kerana ianya "2 way" dan tidak besar.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit