test

Isnin, 1 Oktober 2007

Ketupat Hari Raya di Malaysia umpama 'Santa' + Tanglung

Perayaan Hari Raya Aidul Fitri di Malaysia memang unik, kerana ia mempunyai ikon tertentu untuk menggambarkan 'Hari Raya'. Di Indonesia, Hari Raya Aidil Fitri dipanggil di Panggil 'Hari Lebaran'. Secara antarabangsanya ia dipanggil 'Eid ul Fitr'.

Di Malaysia, mungkin ada orang yang hanya tau "Hari Raya". Cara orang Malaysia menyambut Hari Raya bagi saya dikira agak pelik berbanding negara lain, walaupun saya tidak menkaji negara lain, tapi dengan banyak unsur ketupat dijadikan simbol kepada Hari Raya.

Begitu juga simbol segi lapan Zaman Uthmaniah sering juga sijadikan latar belakang untuk menggambarkan Hari Raya. Walaubagaimanapun ia agak global berbanding 'ketupat'.

Suatu ketika dulu, logo google sempena Hari Raya adalah bersimbolkan bulan dan bintang (Tolong carikan gambar). Namun bulan dan bintang jarang dijadikan simbol untuk menggambarkan hari raya di Malaysia.

kita cerita berkenaan ketupat.
Ketupat adalah juadah 'wajib' ketika 'Hari Raya', walaupun ada yang tiruan menggunakan plastik, namun ketupat asli tetap pilihan utama.

Ianya juga simbol tak rasmi bagi hari raya. Walaupun ketupat tiada kaitan dengan islam, serupalah ia dengan Santa Klaus yang tiada kaitan dengan kristian tetapi dijadikan ikon utama ketika Hari Natal.

Di tempat awam, Ketupat tiruan sering, dianyam menggunakan riben sering di gantung. Kini ada juga logo ketupat di gantung, beserta tali terjurai, umpama tanglung.
(Sila cari gambar sendiri)

Ada juga, hiasan untuk Hari Raya, berbentuk kain merah untuk Tahun Baru Cina, tetapi ianya hijau dan bukan merah.(Sila cari gambar sendiri)

Kalau nak dikira dari sudut bunga api dan mercun, ianya memang mirip Tahun Baru Cina.

Duit Raya memang tiru 'Ang Pow', cuma warnanya hijau.

Sebenar, sambutan Hari Raya di Malaysia memang banyak meniru perayaan lain,
cuma ditukar simbol (dari naga ke ketupat), tukar warna, dari merah ke hijau kuning, pelita memang tiru deepavali.

Tak hairan nanti kalau ada jenis hiasan berbentuk pokok krismas, (tapi pokok lain) yang banyak ketupat tergantung di kelilingnya.

Mungkin suatu hari nanti Perayaan Hari Raya akan meniru Sambutan Bulan Kemerdekaan, Ada bendera 'ketupat' merata-rata.

Dan tak mustahil bagi perayaan lain untuk meniru Hari Raya.

Kad CNY DalamTalian diposkan ke Merlimau?
Ada sesiapa nak cuba buat?

Jadi apa kesimpulannya?
Tulisan ini hanya untuk membuat orang berfikir apa kesimpulannya.
Tulisan ini membuatkan pemblog lain akan mempamerkan contoh gambar di blog masing-masing.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit