test

Selasa, 11 September 2007

JawapCarian: kenapa sms perlu ada had untuk dihantar?

cuba jawap!


--Kemaskini:
Sebenarnya saya pun tak tahu jawapannya, sebab itu saya tanya pengunjung blog ini.

Yang saya tahu, SMS bergantung pada sistem GSM yang baru menyambut ulangtahun ke 20, baru baru ini. Walaubagaimanapun SMS datang kemudian, iaitu pada tahun 1985, SMS dijadikan sebagai piawai GSM. Piawai itu yang menetapkan syarat 160 aksara.

Kenapa 160?
Entahlah, mungkin disebabkan ia dipanggil sebagai 'Short Message System' , maka ia perlulah 'short'.

Masa berubah, nak ubah dari GSM kepada lain bagi sesuatu tempat amat sukar, kerana sebab itu, kita masih gunakan GSM. Tetapi, mesej teks lebih panjang boleh dihantar sebagai beberapa SMS. Hampir semua telefon baru menyokong gabungan 2,3 SMS dihantar tapi kelihatan seperti satu Pesanan Teks.

Pesanan Teks boleh juga dihantar tanpa menggunakan SMS, dimana ia dihantar menggunakan Data Paket. Saya tak pernah cuba dapatkan berapa had saiz mesej teks yang dihantar sebagai MMS.

Sila betulkan saya kalau saya salah.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit