test

Isnin, 10 September 2007

"My Inspiration Sharing Land"

Pagi tadi saya menemui satu laman blog tempatan yang agak informatif, memang bertujuan untuk dikongsi bersama, namun tidak mendapat sambutan daripada pembaca blog.

Ketika itu saya meng'blogsearch' perkataan 'Malaysia Label Cloud'.

Saya nampak satu perbezaan nyata antara blog yang mempunyai Awanan Tag (atau 'Label Cloud' atau 'Tag Cloud') ialah mempunyai pengetahuan asas tentang Web 2.0.


Di atas adalah Awanan Tag milik Jason, Pemuda Kuantan Kedah, di Laman Blog 'My Inspiration Sharing Land'. Nama blog sudah cukup untuk menggambarkan betapa dia ingin mengongsi Maklumat/pendapat. Ia terbukti benar, apabila saya membaca arkibnya, Kandungannya memang bermaklumat dan asli. Asli dalam konteks ini adalah bukan diceduk bulat-bulat dari sumber luar.

Melihat akan Tema blognya, teringat saya pada tema saya yang lalu. Awanan Tag kelihatan cantik bila digunakan dengan tema itu. Cadangan Saya ialah tukar warna Awanan Tag daripada 'Hitam ke biru' kepada 'Kelabu ke Biru, kerana warna hitam lebih mudah dibaca daripada biru.

Saya memang pernah bercadang untuk meletakkan butang Digg pada kiriman blog. Tetapi mungkin tak berapa sesuai kerana pengunjung blog di Malaysia tidak memahami Digg.

Merujuk Technorati, authoritinya baru 1. Bagi saya blog sebegitu patut dapat authoriti yang lebih dan komen pengunjung yang lebih banyak.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit