test

Jumaat, 7 September 2007

Belanjawan , kali, campur adalah Istilah Subversif



Masih tidak saya lupakan pada perbentangan Belanjawan beberapa tahun terdahulu, oleh Mantan Perdana Menteri, 'Che Det', di mana dia telah MEMBUNUH istilah Bahasa Melayu bagi 'Budget'.

Berbanding dengan mantan Menteri Kewangan yang tersohor sebelum itu, sering pula menggunakan pembentangan belanjawan untuk mempromosikan istilah baru atau istilah lama tapi diberi nafas baru.

PakLah, langsung tak endah tentang bahasa, masih lagi terbawa ideologi menurut ideologi Dr.M. Apa salahnya dia hidupkan kembali Istilah "Belanjawan" itu?

Kemudian, beberapa tahun lepas juga, banyak istilah Sains dan Matematik Bahsa Melayu dibunuh dengan rakusnya oleh Dr.M . Namun bila tampuk pemerintahan ditukar, tiada apa yang berlaku. Langsung tak diendahkan langsung Sang Perdana Menteri itu.

Tapi tidak mengapa, kita masih lagi boleh menggunakan istilah "Belanjawan" secara subversif.

Suatu ketika dahulu, kita menggunakan istilah 'kali' dan 'campur', istilah itu telah ditukar kepada 'darab' dan 'tambah' pada era pentadbiran mantan Menteri Pendidikan yang tersohor itu. (dia lagi).

Memang tidak dinafikan, istilah baru itu lebih menggambarkan maksudnya sebenar, berbanding kali dan campur. Ketika itu, istilah 'kali' dan 'campur' digunakan secara subversif oleh golongan yang lahir sebelum 1975.

Namun, Pada pemerintahan Mantan Perdana Menteri yang tersohor itu, tak kiralah samada 'campur' atau 'tambah' atau 'kali' atau 'darab', kesemuanya jadi istilah subversif.

Eh, tunggu sekejap, bukankah Bahasa Melayu itu milik orang melayu dan bukannya hanya orang melayu Malaysia sahaja. kini tahun 2007, di Singapura, Kumpulan Rap yang tersohor, Ahli Fiqir, masih menggunakan mungkin Anwar Ibrahim lupa nak mempromosikan istilah 'darab' dan 'tambah' ke Singapura.

lihatlah dan dengarlah akan lirik lagu 2x5 Ahli Fiqir

kwek kwek kwek kwek kwek kwek
kwek kwek kwek kwek kwek kwek

kali bahagi tolak campur
hilanglah geli kerana geli

dua kali lima sepuluh
lima kali dua sepuluh
lapan campur dua sepuluh
dua campur lapan sepuluh

sama pandai sama bodoh
sama lawa sama hodoh
sama cerdik sama belok
sama tenpok sama bokok


Tidakkah mereka masih lagi menggunakan 'kali' dan 'campur'?

Jadi, sebagai pengguna istilah subversif Bahasa Melayu, istilah subversif mana yang kita hendak gunakan?

Kali atau darab?
campur atau tambah?

Bercakap fasal subversif, di Negeri Selangor bulan puasa kelak, ramai yang terpaksa Solat Tarawikh 8 rakaat secara Subversif


p/s: Kak Jie tolong carikan lagu 2x5 Ahli FiQir.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit