test

Sabtu, 22 September 2007

Adakah Peniaga Melayu Memerlukan Tonto?

Sering kedengaran, di sana sini, peniaga melayu terutama sekali yang kecil, yang hanya membuka gerai, atau yang baru cuba mula berniaga. Di buli seteruk teruknya oleh pihak berkuasa.

Saya faham, di Malaysia ada undang-undang, Tanda harga perlu ada, tarikh luput perlu ada, untuk kedai ubat barangan mesti ada MAL, lesen majlis, barang mesti asli , tak boleh tiruan, ... seribu satu syarat.

Namun untuk meniaga yang baru berniaga, bagaimana nak tahu pelbagai syarat dalam sekelip mata. Ada juga yang telah menceburkan diri, tanpa ilmu mendalam.

Ini kisah peniaga kecil yang mengeluarkan modal untuk berniaga ketika bulan Ramadhan, tapak disewa, kena duit, untuk tapak yang berkaitan dengan majlis, ada kalanya perlu 'duit kopi' tambahan. Apabila berniaga, diserbu Kastam dengan alasan barangan tiruan.

Hakikatnya, di Malaysia memang banyak barangan tiruan Kalau dari segi pakaian Baju popeye, baju pooh, bantal spongebob, baju nike, Baju Transformer.

nota: Kalau ada dijual Baju Transformer original, dah lama dah saya beli.

Kalau dari sudut kenderaan, banyak alat ganti tiruan, ada yang berkualiti ada yang tak berkualiti.

Kalau dalam perniagaan telefon bimbit, cukup banyak aksesori tiruan, sehingga nak cari HPM 70 yang asli pun susah. Bekas Telefon Sony Ericsson pun banyak yang tiruan. Nokia? banyak aksesori untuknya yang dilabelkan sebagai "Original".

Perisian? (perlukah saya ceritakan di Malaysia ada banyak perisian tiruan?)
Dipendekan cerita memang banyak, tapi pihak berkuasa lalu, pejam mata, pekak telinga, Tapi bila ada peniaga kecil Melayu, semua salah di carinya.

Jual baju nike tiruan pun boleh kena rampas, tapi peniaga Petaling Street boleh pula, sehinggakan mereka disediakan bumbung khas.

Jersi bola Arsenal, Chelsea, Liverpool , Man U banyak yang tiruan di Malaysia. Apabila peniaga kecil melayu yang jual, ia akan dirampas. Bila peniaga Kedai besar jual, ia tak dirampas.

Mengapa?

Kalau ubat, mungkinlah ia menyebabkan bahaya kepada pengguna. Namun banyak kedai Ubat Melayu diserang dengan ganas, ubat di rampas, jualan secara 'buka' tak boleh. Akan tetapi Jualan sarang burung secara 'buka' di kedai ubat Cina, PBT tak kacau, Kementerian Kesihatan tak kacau.

Mengapa ada double standard?
Perlukah satu lagu rap untuk menyuarakan rintihan ini?
Perlukah Tonto Melayu untuk melindungi Peniaga kecil melayu ini?

Ada lagi contoh, mengikut akta yang saya lupa, tanda harga hendaklah diletakkan pada SETIAP barangan waalupun label harga telah diletak pada rak barangan tersebut. Akan tetapi akta itu, diabaikan oleh peruncit gergasi seperti TESCO, Mengapa KPDN tak saman TESCO?

Perlukah aku buat lagi 1 peraduan untuk tangkap gambar barangan tiruan di Pasaraya GERGASI Asing?

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit