test

Selasa, 14 Ogos 2007

Tag dan Peristiwa

Saya mula memblog berpunca daripada ketidaktahuan saya akan dunia berblog.

Punca utama saya berblog adalah saya tak tau apa maksud "kena tag", (sila ketawa sekarang) . Maka seperti biasa, alat untuk saya mengorek maklumat ialah google. Kudapati, "tag" boleh dijadikan alat untuk meningkatkan trafik.

Akan tetapi hakikat sebenar "kena tag" adalah tidak sama dengan tag pada kiriman blog.
kalau dalam blogger, dipanggil "label". Label atau tag ini akan diproses oleh enjin carian (yang memahami tag), dan boleh digunakan banyak kali untuk mengkaitkan sesuatu dengan sesuatu yang lain.

Setelah berbelog dalam beberapa bulan, maka kesimpulan yang diperolehi adalah "Budaya berblog adalah tidak sama dengan teknologi berblog"

Tidak semua pemblog, termasuk pemblog yang tersohor, menggunakan teknologi berblog sepenuhnya. Termasuklah dari sudut perkongsian maklumat.

Apa yang saya hendak cerita disini adalah pengamatan saya tentang penggunaan tag oleh pemblog. Kebanyakkan pemblog termasuk yang tersohor, menggunakan tag atau label sebagai kategori bagi kiriman blognya.

Walaupun tak salah tag/label dijadikan kategori, kategori adalah salah satu cara untuk mengtag sesuatu artikel. Sebagai contoh, apabila ianya aktiviti yang melibatkan hiburan yang kontroversi. Maka boleh mengtag ia sebagai "aktiviti","hiburan","kontroversi".

Akan tetapi perkara itu jarang berlaku kerana budaya pemblog suka untuk mengkategorikan kiriman mereka dalam beberapa kategori kecil.

Pemblog yang tersohor itu pun pernah mencadangkan aku supaya menghentikan kegiatan melabel. Memang menjadi masalah kalau semua label/tag dipaparkan panjang berjela.
Tetapi ia mesra robot.

Sebenarnya masalah label berjela ini boleh diselesaikan dengan menggantikannya dengan "Could of Tag". Tapi kalau 'blogger' mengizinkan kita memaparkan 10 tag paling banyak pun dah cukup baik.

Itu baru intronya sahaja.
hehehe.

Cerita sebenar yang saya hendak sampaikan ialah tentang mengkaitkan peristiwa dengan tag. Baru baru ini, pada beberapa blog yang saya lawati, terdapat banyak kiriman blog tetapi merujuk kepada cerita yang sama.

1. Cerita Geng NuffNang pergi ke Singapura
http://cheeserland.com/2007/08/3-days-in-singapore
http://sweatlee.blogdrive.com/archive/298.html
http://timothytiah.blogspot.com/2007/08/nuffnang-team-in-singapore-day-1.html
(ada banyak lagi)



2. Cerita Red Diva lawan (arwah)BurBerry
http://redmummy.blogspot.com/2007/08/we-are-champion.html
http://millots.blogspot.com/2007/08/futsal-non-stop.html
http://equilibriumspace.blogspot.com/2007/08/futsal-match.html
(ada banyak lagi)


Ya, saya faham setiap orang berhak nak menulis ceritanya sendiri berkenaan. Dan seperti biasa pemblog akan menglabelkan ia mengikut kategori yang dia guna. Apabila peristiwa itu melibatkan ramai pemblog, maka ia akan ada pada setiap blog.

Terdapat satu masalah yang kecil, dimana, cerita peristiwa itu tidak dapat dikaitkan dengan cerita peristiwa itu ditempat lain.

Andaikata seorang pembaca telah melawati kiriman blog Suet Lee, berkenaan ceritanya di Singapura, hampir tiada cara untuk pembaca itu dibawakan kepada cerita yang sama pada blog rakannya.

Begitu juga pembaca yang ingin mengetahui tentang Red Diva vs Burberry. Walaupun ada usaha oleh pemblog tersohor untuk membuat pautan secara manual, namun ia tidak pergi kepada cerita peristiwa sama ditempat lain.

Jadi apa penyelesaiannya?
Gunakan tag.

Sebelum peristiwa itu bermula, mungkin bagi Geng NuffNang, Timoty beritau awal-awal, tag yang hendak digunakan ialah "Nuffnang", "Singapore"

Redmummy pula cadangkan "Red Diva" "BurBerry" " "Futsal"

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit