test

Sabtu, 4 Ogos 2007

Minyak di Nigeria bhgn.2

Harap maaf, saya belum puas google sebelum menulis Minyak Di Nigeria,

Maka setelah kugoogle, kuwiki, kuyahoo_full_coverage, maka didapati Gerakan militan, yang sering menyerang fasiliti minyak di Nigeria adalah "MEND", "Movement for the Emancipation of the Niger Delta".

Selain dari itu terdapat juga "Niger Delta People's Volunteer Force"(NDPVF) yang diketuai oleh Mujahid Dokubo-Asari, seorang muslim yang sebelum ini Kristian, kini beliau ditangkap oleh kerajaan Nigeria.

Terdapat lagi satu pergerakan dinamakan "Niger Delta Vigilante" (NDV),mempunyai visi yang hampir sama seperti NDPVF.

Nigeria adalah negara berbilang kaum, akan tetapi ia tidak seperti di Malaysia dimana Kaum-kaum duduk bersama, walaupun tak begitu sempurna , tetapi tiada sesuatu negeri yang terlalu dimonopoli oleh sesuatu kaum.

Manakala di Nigeria, terdapat wilayah yang dikuasai oleh kaum tertentu dan Negara dikuasai kaum lain. Apabila terdapat minyak di wilayah yang dikuasai oleh kaum yang tidak menguasai negara, maka timbul masalah.

Cuba bayangkan Terengganu dikuasai oleh oleh kaum Terengganu (contoh), tetapi Pemerintah adalah Melayu. Tentu kaum Terengganu itu tidak senang. Sedangkan perbezaan parti politik diantara kerajaan negeri dan pusat sudah cukup untuk memeningkan kepala.


Maka itulah yang berlaku di Nigeria. Kawasan Delta dihuni oleh entik Ijaw, tetapi Ijaw tidak menguasai seluruh Nigeria.

Nigeria mempunyai Syarikat Minyak Nasional sendiri iaitu, Nigerian National Petroleum Corporation (NNPC) ditubuhkan pada 1977. Walaupun Nigeria mempunyai "Nigerian Content Policy" NNPC hanya menguasai 37% kandungan minyak. Maksudnya terdapat banyak lagi telaga minyak yang dikorek oleh Syarikat Minyak Asing. Sasaran mereka, adalah 70% pada 2010.

NNPC juga mempunyai sayap peruncitannya

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit