test

Ahad, 5 Ogos 2007

Jenis-Jenis Pautan .. kebarangkalian untuk klik




Didalam satu laman web, mungkin ada banyak pautan.

#1. Adakalanya ia pautan yang sentiasa ada, tak berubah ubah.

#2. Ada kalanya ia adalah pautan yang berada didalam kandungan.

#3. Adakalanya ia adalah pautan didalam kandungan dan kandungan itu menyuruh.

Sebagai pengguna web, jika kita sudah tahu wujudnya segerombolan pautan yang tak berubah-ubah. Maka sudah tentu pautan itu tak dipedulikan walaupun kita melawati laman web itu setiap hari. Tidak wujud "impulse click" disitu.

contoh jenis #1: di ruangan "Muaturun Audio Video terkini"


Pautan pada kandungan, biasanya hanya sebagai bantuan kepada pembaca, sekiranya mereka tidak ingin mengetahui lebih lanjut, akan sesuatu teks, maka mereka boleh mengklik pautan itu.
sebagai contoh #2, pautan untuk Nigerian National Petroleum Corporation dan "Nigerian Content Policy" pada artikel Minyak di Nigeria bhgn 2


Ada kalanya pautan itu di dalam kandungan, dan cerita kandungan itu menyuruh pembaca.
sebagai contoh #3, pautan ke "Klik sini dan tanya dia sendirilah." pada artikel "Nike Zoom Air cool?"


Pembaca akan lebih cenderung untuk klik pautan jenis #3, berbanding jenis #2 dan jenis #1. Sekiranya pembaca membaca kandungan blog menggunakan Pembaca RSS, sudah tentu pautan jenis #1 diketepikan terus.


Maka anda disarankan untuk melawati -> http://nordinsulaiman.blogspot.com/ <-- Jadi untuk mebalas jasa rakan saya yang memberikan saya pautan jenis ke #3 pada saya:-
Jadi kepada rakan-rakan bloggers bolehlah mengunjungi blog Sebol Blog Tak Berdaftar Yang Perlu DiPantau untuk mendapatkan info-info berguna mengenai IT.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit