test

Rabu, 4 Julai 2007

Penjenamaan Melaka: Virus Melaka , Virus KelawarBemban





Nampak kelakar juga, bila nama virus dijadikan isu. Ya memang selalunya, Nama virus dikaitkan dengan nama tempat, atau nama orang yang menjumpainya. Jadi tak salah kalau nama virus yang dijumpai di Melaka, dinamakan "Virus Melaka".

Tetapi, nanti dulu, kalau kita lihat dari sudut "branding" Melaka sebagai pusat perlancongan, pusat pelaburan, maka ia amatlah tidak sesuai. Sepatutnya, langkah lebih hebat dilukan oleh kerajaan negeri untuk memperkukuhkan penjenamaan Melaka.

Ali Rustam yang suatu masa dahulu, telah mencadangkan penggunaan Nama "Melaka" sepenuhnya, walaupun digunakan dalam bahasa Inggeris, namun usaha dia gagal. Walaubagaimanapun saya menyokong beliau dalam usaha menggunakan istilah 'Melaka'dalam semua bahasa. Walaupun dia gagal, tak semestinya tak ada orang yang mampu menjayakannya. Cairo vs Kaherah, Mecca vs Mekah, Ada banyak lagi contoh nama tempat yang telah diinggeriskan oleh penjajah ingeeris namun ia kekal sehingga kini.

Era globalisasi sedang pesat berjalan, maka, ramai penterjemah asing tercari-cari apa nama asal sesuatu tempat itu. Kalau tidak salah saya, dahulu pernah dibincangkan di gnome-i18n@gnome.org tentang nama "Mekah". Jika "Mecca" adalah nama Inggeris bagi Mekah, mengapa orang jerman hendak menggunakan nama inggeris, mereka bukan orang inggeris. Begitu juga untuk orang bukan inggeris yang lain, mereka patut mengenali tempat ini (Melaka) sebagai "Melaka" dan bukannnya "Malacca".
Namun, ada usaha lain dari pihak "Kesihatan" untuk melambatkan usaha ini.

Ya, Memang tak salah bagi menamakan virus itu melalui nama tempat. Adalah baiknya, ia dinamakan sebagai "Virus Bemban" atau "virus Kampung_di_Bemban_di_mana_virus_itu_ditemui" ATAU, nama virus itu dikaitkan dengan sesuatu, sebelum dikaitkan dengan nama tempat, sebagai contoh "Virus Kelawar Bemban". Cadangan Ali Rustam supaya ia dinamakan sebagai Virus kelawar, tertalu tak profesional, Apa jadi kalau Kelawar ada bawa virus lain & juga dijumpai di Malaysia?
Begitu juga, dengan nama "Virus Melaka", mungkin ada virus lain yag akan ditemui di melaka.


Jadi saya cadangkan nama Virus itu, dinamakan sebagai "Virus Kelawar Bemban".





p/s: Nama "Virus Yusry Bemban" dirizabkan untuk virus komputer yang mungkin dicipta oleh Yusry. :)

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit