test

Jumaat, 27 Julai 2007

Keanjalan Harga


Orang selalu kutuk orang berniaga:

“Dia bukan ikhlas. Letak harga mahal. Nak cepat kaya la tu.”


Hakikatnya itulah yang sering diperkatakan oleh pelanggan Melayu terhadap peruncit Melayu. Peruncit Melayu biasanya tak pandai "Buang" harga. Dari mana datangnya istilah buang harga ? saya pun tak tahu. Tetapi itulah istilah yang digunakan apabila seorang peruncit merendahkan harga sesuatu barangan untuk bersaing dengan peruncit yang lain.

Sebenarnya jarang saya jumpa peruncit Melayu main buang harga. Takut rugi. Tetapi mengapa peruncit bukan melayu dan peruncit asing boleh main buang harga?

Salah satu sebab peruncit asing, seperti Tesco boleh buang harga, sehingga lebih murah daripada "Harga Datang" adalah kerana pembekal telah membayar sewaan ruang kepada peruncit itu.
Jadi secara automatik kos sesuatu barangan yang melibatkan sewaan ruang itu akan turun.

("Harga datang" adalah istilah yang biasa digunakan bagi merujuk pada harga barangan yang dibeli oleh peruncit daripada pembekal).

Akan tetapi sewaan ruang oleh pembekal adalah hampir tidak wujud bagi peruncit tempatan (local retailer). Mahu tak mahu peruncit tempatan tetap perlu bersaing dengan peruncit asing yang gergasi itu. Peruncit tempatan perlu "buang harga" secara berhati-hati .

Dalam dunia teori pemasaran dan peruncitan, tiada yang "betul" dan "salah" yang nyata. Setiap teori atau idea boleh disangkal kebenarannya.

Ada peruncit yang cuba menggambarkan kedainya sebagai murah dengan merendahkan semua harga barangannya. Ada peruncit yang takut rugi memahalkan barangannya.

Sebenarnya tiada faedahnya kalau merendahkan semua barangan kalau kemurahan harga itu tidak diperasan oleh pelanggan. Jadi kalau peruncit merendahkan harga sesuatu barang, tetapi pelanggan tetap tidak perasan akan akan harganya rendah, adalah lebih baik dia tak rendahkan harga.

Begitu juga sebaliknya, kalau kita naikkan harga tanpa pelanggan rasa barang itu mahal, dan tetap membelinya. Apa salah naikkan harga?

Disitu letaknya keanjalan harga. Sesuatu item jualan perlu ada had apabila dinaikkan harganya. Dan apabila kita turunkan harga atas sebab promosi, biarlah ia menjadi termurah di kawasan setempat walaupun untuk tempoh terhad, walaupun kita rugi sedikit.

Kerugian sedikit disebabkan oleh buang harga sesuatu item jualan boleh diatasi dengan kenaikan sedikit harga barangan yang dinaikkan sedikit ke tahap yang tak tinggi.

Kita lihat keanjalan harga apabila ia hendak dinaikkan.

Ambil contoh 1 produk, ada tempat jual RM 1.80, ada tempat jual harga RM 1.90 ada tempat jual RM 2.

Jadi, kalau kita letak harga RM 1.80 = 34 laku --> nilai jualan = RM 61.20
tapi kalau letak RM 1.90 = 33 laku --> nilai jualan =RM 62.70
kalau RM 2.00 = 20 laku--> nilai jualan = RM 40.00
kalau RM 2.20 = 5 laku --> nilai jualan = RM 11.00
Tapi Tesco punya offer boleh turun sampai RM 1.69

kalau begitu adalah lebih baik kita jual dengan harga RM 1.90

Akan tetapi teori kenajalan harga ada buruknya, lambat laun pelanggan akan perasan juga kenapa di kedai kita Rm 1.90 , ada tempat lain RM 1.80.

kerana itu nilai Rm 1.90 dipilih, berbanding dengan RM 2.00 walaupun kalau jual RM 2.00 lebih jauh menguntungkan. Jangan sesekali jual RM 2.20 kerana dia akan nampak ketara lebih mahal drpd Rm 1.80, dan mungkin dialog “Dia bukan ikhlas. Letak harga mahal. Nak cepat kaya la tu.” akan timbul di hati mereka.

Lambat laun harga barangan RM 1.80 di tempat lain akan dinaikkan juga ke tahap 1.90, masa itu kita "tak naik".

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit