test

Jumaat, 6 Julai 2007

Hacking borang peraduan "Saya Anak Malaysia"

Sejak bermulanya pertandingan "Saya Anak Malaysia", saya cuba menambah perkataan "No. Telefon:" Pada norang itu.

Idea pertama ialah dengan menggunakan cop getah yang sudah lama, potong cop itu tinggalkan perkataan "Telefon" dan cop pada borang. Ianya berjaya tetapi tidak cool.

Dapat lagi 1 idea, iaitu dengan membuat fail excel yang bertulis "No. Telefon" dan print pada borang itu betul-betul selepas ruangan emel.

Ia agak berjaya, akan tetapi timbul persoalan pencetak panas. Apabila panas, ia membuatkan kertas tersangkut.

Maka guna penyelesaian lain, guna manusia untuk kipas pencetak tu. tetapi ia akan tersangkut juga.

Selepas itu, saya decide untuk buka sahaja pencetak itu dan kertas jatuh ke lantai. Ia tak sangkut lagi, tetapi kertas bersepah.

Terpaksa pula Mak Tiri Jahat suruh bawang putih untuk kutip borang peraduan itu.

Selepas bawang putih kutip borang itu, bawang putih kena sambut borang yang keluar dari pencetak

Selepas itu dapat 1 idea dimana saya tidak mahu memaksa pencetak itu bekerja keras, tetapi bekerja secara relax.


Terfikir pasal macro pada excel, walaupun tak pernah buat pengaturcaraan macro pada excel, berkat hasil daripada help dan google, maka jadilan aturcara ringkas seperti gambar dibawah.
komputer/excel akan mencetak 4 keping sahaja dan kemudian rehat selamat hampir dua minit, dan kemudian cetak lagi sehinggalah 200 helai.

viola..

Nota: Kepada pelanggan yang hendak memasuki peraduan Saya Anak Malaysia, Sila tulis nombor telefon pada borang itu walaupun borang itu tidak mempunyai ruangan nombor telefon.


Slogan Peraduan:
Sebagai Rakyat Malaysia saya memahami bahawa saya akan komen pada kiriman blog ini.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit