test

Khamis, 12 Julai 2007

Hacking barkod untuk paparkan harga di gondola


Aku pun tak tahu istilah BM untuk 'barcode' adalah 'kod bar' atau 'barkod'.

Arahan asal ialah guna Perisian tertentu, yang dikatakan 'freeware' untuk membuat label , berserta barkod, disimpan didalam fail .ida.

Aku ingkar arahan itu, kerana aku fikir, bila aku simpan data pada format proprietari, maka aku bergantung kepada sesuatu perisian, umpama pada akhir 80an, fail wordstar hanya boleh dibuka dengan wordstar, fail .123 hanya boleh dibuka oleh lotus 123. Tentulah aku tak mahu undur.

Sebab ke dua, ialah bila aku simpan data dalam fail-fail .ida, melibatkan banyak kerja kemasukan data (data entri), Apa ertinya kalau data itu tak boleh digunakan semula untuk tujuan lain?

Sebagai rakyat Malaysia, saya memahami bahawa saya tidak akan bergantung kepada sesuatu format proprietary yang dimonopoli oleh syarikat asing.Tapi kalau format proprietari itu boleh dibuka oleh perisian bebas, aku guna juga.


Walaupun ini bukan cara terbaik,
Aku suruh RNK Adiba, RNK Marziah & RNK Fatiha untuk masukkan data dulu guna guna gnumeric tapi dalam format .xls menggunakan notebook. Memang aku suka simpan data dalam .xls, pasal dia amat 'portable' walaupun dia tak ikut piawai tertentu, tapi kebanyakkan perisian termasuk Perisian bebas (Free Software) boleh buka fail itu.

Terdapat masalah bila nak mailmerge .xls ke MS Publisher, bila data dalam bentuk nombor, dia akan ignore sifar yang sihujung, tiada cara pada Publisher yang boleh memaksa kalau 4.8 ditukarkan jadi 4.80. bodoh juga rasanya.

Jadi kalau nak memudahkan segalanya, semua data adalah dalam bentuk teks. walaupun nombor. jadi kena edit satu-satu balik, mana yang 4.8 tapi dipaparkan pada gnumeric sebagai 4.80, ditaip semula sebagai 4.80. Nasib baik belum banyak lagi.

Bila mailmerge, timbul masalah bila barkod tak boleh diimbas, font barkod 'code 39' bukan direka untuk nombor panjang. Untuk makluman sesiapa yang belum tahu, barkod ada banyak spesifikasi, dimana code 39 (atau code 3 of 9) adalah yang paling awal. spesifikasi lain yang ada adalah code 128, EAN, UPC dll. Tapi aku hanya ada font untuk barkod 39, kerana itu lah yang percuma aku ada, buat masa ni belum jumpa lagi font barkod code 128 yang percuma.

Atau mungkin kelak, aku hanya guna data yang sama tapi guna perisian lain. teringin pula nak guna glabel. atau mungkin penyelesaian menggunakan OpenOffice.org

glabel tak memerlukan font untuk menjana barkod, dia janakan imej barkod terus.
rindu pula pada GNOME.

malam tadi best, Umar ikut aku pergi station, jadi model WiFi, main Transformer, Bob The Builder & Netstupidity. Aku buat ujian barkod.

Dah dekat pukul 10 malam tadi baru boleh barkod code 39 boleh diimbas.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit