test

Jumaat, 13 Julai 2007

Hacking barkod bahagian ke 2

Progres kemasukan data untuk projek melabel di PETRONAS Merlimau boleh tahan juga. Sudah 159 item dimasukkan.


Semalam saya Pergi Stesyen Ana, sebelum untuk ke MSO. Nak tengok perisian yng dia salin daripasa Nazri.

ID Automation Labeling Software Free Edition. (Sekarang ni dah tak boleh muatturun versi percuma lagi).

Perisian itu membolehkan kita membuat label barkod.
Disimpan didalam fail .ida . Cuba tengok-tengok, rupanya dia memang boleh ambil data daripada excel.

Tetapi kenapa mereka buat satu-satu? hairan juga. Oleh kerana aku belum cuba untuk pautkan fail excel dengan perisian IDAutomation Labeling software . Tak pasti samada dia hanya boleh import dari excel(atau dokumen lain), atau boleh 'mailmerge' terus macam MS Publisher.

Yang pasti untuk mengelakkan pertindanan kerja (Duplication of work), aku tetap akan cuba supaya RNK-RNK hanya masukkan data 1 kali sahaja dan kemudian boleh digunakan berulang-ulang kali.
Boleh eksport data ke Linda, Dollah, Yusry, Ana, Usop, Siti dll.

Hmmm, aku rasa aku boleh minta Usop punya RNK untuk masukkan data, untuk kegunaan dia juga.

Kalau aku nak buka kedai C-Store di Pekan Merlimau pun boleh, data dah separuh ada.
Senarai pelanggan pun dah ada :) hehehehe


Baru kejap tadi RNK Marziah tanya aku, tak bolehkah kita cetak sahaja untuk masukkan data?
Ya Allah, kenapa lah aku tak terfikir cara tu. kasihan dia berbelek-belek coklat tu nak tau berapa gram coklat itu.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit