test

Sabtu, 14 Julai 2007

Hacking Barkod Bah. 3

Semalam RNK Marziah masukkan data banyak gila, dah lebih 200.

Aku pergi Stesyen Usop, ingatkan nak bincang dengan Usop supaya boleh orang dia sambung key in, untuk stesyen dia, alih-alih data .xls yang dimasukkan guna gnumeric, walaupun sebagai teks, ia kelihatan pelik bila dibuka oleh Usop punya excel.

Sudahlah susah nak salin fail, tiada thumbdrive, nak sambung rangkaian ether, tak jumpa cable, nak guna bluetooth, tiada driver.
Alih-alih aku baru sedar yang dia pun ada WiFi. Salin begitu sahajalah.

Mungkin tiba masa aku terima hakikat yang zaman sekarang semua orang guna thumbdrive.
Umpama orang zaman dahulu guna disket.

Singgah tempat Linda kejap, dia pun belum pasang IDAutomation itu, ada masalah nak salin lagi. Tiada thumbdrive, tapi nasib balik dia ada CDR kosong, maka aku bakar sahaja CDR itu, dan cuba pasang, masalah yang sama iaitu tiada .NET Framework.

Pagi tadi, RNK tak boleh nak sambung key in, kerana Toshiba masih kat rumah, aku tugaskan RNK Napsiah & RNK Marziah jalan2 melawat Tempat Asmadi dan Abdullah.

Lepas tu aku pun pergi tempat Asmadi untuk ambil sampel kertas. Dapat.
Asmadi minta aku tolong pasangkan IDAutomation , masalah yang sama dengan Linda, Tiada .NET Framework.

Aku tak faham kenapa dia perlukan .NET Framework, mungkin dulu ditulis guna VB, lepas tu VB dah jadi VB.NET, kompil balik, dah perlukan .NET Framework?

Maksudnya, kalau aku nak tolong diorang, aku kena jadi Barua Microsoft?
Tolong dia kembangkan platform .NET dia, lepas itu dia ugut Kerajaan Malaysia.

Berbalik kepada penyelesaian aku sendiri, aku mungkin guna Publisher & fail excel yg dijana oleh gnumeric. tapi kalau nak eksport cara itu ke tempat lain mungkin susah, Tak tahu kenapa bila mereka ada MS Office Profesional, tapi tiada Publisher, Yang peliknya MS Office Standard pun ada publisher.

Mungkin aku nak cari perisian lain yang boleh mailmerge daripada hamparan.
scribus boleh mailmerge?
Yang pasti glabel boleh merge dari CVS, tanpa perlu font barkod.

so untuk penyelesaian orang lain, esok2 lah aku fikirkan.

0 comments:

Catat Ulasan

Google+ Hasbullah Pit